Sklep przyszłości powstał we współpracy z 30 partnerami Microsoft i globalnymi producentami. Jak to działa? W placówce znajdziemy szereg różnych towarów – od produktów spożywczych, kosmetyków, aż po ubrania i buty. W sklepie zamontowano kasy samoobsługowe i kioski (panele dotykowe, znane między innymi z McDonalds), które pozwalają na wygodne przeglądanie dostępnych produktów.

Jak wygląda sklep przyszłości Microsoft?

Kioski zostały opracowane przez Samsunga i posiadają technologię rozpoznawania twarzy. Dzięki zamontowanej kamerze potrafią rozpoznać płeć, wzrost, czy orientacyjny wiek klienta, dzięki czemu podpowiedzą jakie produkty mogą być nam potrzebne. Niektórymi urządzeniami można nawet sterować z wykorzystaniem wzroku. Docelowo takie kioski mogą znaleźć się w galeriach handlowych. Po zakupie produktu na takim urządzeniu klient będzie musiał udać się do danego sklepu i odebrać kupiony towar. Zakupy odbierzemy w tak zwanym collectomacie – czyli skrytce na paczki, podając otrzymany wcześniej kod QR.

Nowoczesne technologie znajdą się także w samej placówce. W samym sklepie przyszłości także spotkamy podobne kioski, które pomogą nam dobrać odpowiednie dla siebie produkty. Mogą być to zarówno kosmetyki, jak i sprzęt RTV AGD. Przykładowo – klient podnosi szampon z półki i oprócz informacji o jego cenie czy składzie, dostaje na sąsiadującym ekranie podpowiedź, że do tego szamponu najlepiej pasuje konkretna odżywka i jeżeli zdecyduje się kupić je w zestawie, może liczyć na rabat. Przykład numer dwa – Spodobał Wam się robot kuchenny? Na specjalnym ekranie można zapoznać się z jego specyfikacją, wybrać pasujący nam kolor, a także zamówić urządzenie do domu.

Współpraca Microsoft i Żabki

Microsoft Store of The Future (ochrzczony wdzięczną nazwą „Zofia”) ma być także sporą korzyścią dla samych detalistów. Na półkach zamontowano czujniki, które rozpoznają, czy tylko podnieśliśmy towar w celu jego obejrzenia, czy zabraliśmy go ze sobą. Kamery i czujniki monitorują pracę sklepu i są w stanie podpowiedzieć, które produkty sprzedają się najlepiej, albo jaki sprzęt nie działa odpowiednio.

Narzędzia zaprezentowane przez Microsoft pozwolą na przykład sprawdzić, czy w lodówce z napojami jest odpowiednia temperatura. Jeśli nie, to można wysłać komunikat obsłudze, aby przyjrzała się sprawie. Jeśli awaria jest bardziej poważna, w czasie rzeczywistym można przygotować promocję – aby jak najszybciej wyprzedać produkty narażone na uszkodzenie. Promocja wyświetli się na ekranie w sklepie.

Na początek koncept sklepów przyszłości ma pojawić się w placówkach Żabki. Oznacza to, że w wybranych sklepach sieci zamontowane zostaną nowoczesne kioski, czujniki, kamery i collectomaty. Jarosław Sokolnicki, Head of Industry Solutions odpowiedzialny za sektor Retail & Consumer Goods w Microsoft, zdradził, że poza Żabką z Microsoftem mają współpracować także inni detaliści. Na razie nie wiadomo o jakich sieciach mowa, ale Sokolnicki twierdzi, że gigant z USA rozmawia ze wszystkimi detalistami w Polsce.

/Rafał Tomaszewski