Ponad miliard ludzi na świecie nie ma dostępu do usług finansowych

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#Fintech
Opublikowano: 27 marca 2019, 11:41 Aktualizacja: 28 kwietnia 2019, 14:52

Ponad miliard osób na świecie nie posiada podstawowego, weryfikowalnego świadectwa urodzenia, co jest powodem ich społecznego wykluczenia. ONZ stwierdziła, że bez oficjalnego potwierdzenia tożsamości nie ma realnego dostępu do usług finansowych, służby zdrowia, czy usług publicznych. Między innymi dlatego Mastercard rozpoczął prace nad tożsamością cyfrową. W projekcie pomoże strategiczne partnerstwo z Microsoft.

W samych Stanach Zjednoczonych  w 2017 roku prawie 17 mln osób padło ofiarą oszustw dotyczących tożsamości. W 2016 r. straty poniesione w wyniku oszustw opartych na „syntetycznej” tożsamości, gdzie przestępcy tworzyli fałszywe profile łącząc prawdziwe dane wielu osób, wyniosły 6 mld USD. Bezpieczeństwo jest zatem kolejnym elementem, na którym skupi się Mastercard.

Więcej informacji na temat projektu można znaleźć na stronie Digital Identity.

Mastercard prezentuje model cyfrowej tożsamości

Koncepcja modelu cyfrowej tożsamości została opisana w dokumencie pt. Restoring Trust in Digital Interactions. Opracowanie nakreśla założenia dotyczące sposobu jej działania. Nowy system ma stawiać w centrum uwagi konsumenta i zapewniać ma kontrolę nad jego danymi.

Według Mastercard tożsamość cyfrowa jest zbiorem aktualnych, wysokiej jakości danych cyfrowych definiujących osobę. Taki zbiór ma w razie potrzeby umożliwiać weryfikację tożsamości. W ten sposób dana osoba może autoryzować dostęp do przykładowej usługi lub do wykonania określonej operacji.

– Model Mastercard jest oparty na zasadzie „prywatność z założenia”, gdzie dane dotyczące tożsamości nie są gromadzone, ani agregowane. Proponuje on cyfrowe interakcje, w których wymiana danych jest ograniczona do minimum i następuje tylko w sytuacjach, gdy jest konieczna. Według tej koncepcji dane są skutecznie chronione i efektywnie wykorzystane, dzięki czemu użytkownicy utrzymują nad nimi kontrolę, a cyfrowa tożsamość osoby jest bezpiecznie powiązana z jej smartfonem – czytamy w informacji prasowej.

Dostęp do cyfrowej tożsamości ma dać konsumentom nowe możliwości w ich interakcjach online z firmami, czy dostawcami produktów i usług. Dzięki temu robienie zakupów w sieci, otwarcie konta w banku czy złożenie zeznania podatkowego stanie się jeszcze prostsze. Nowy system usprawni też wykorzystanie e-maila czy mediów społecznościowych. Zmniejszy również ryzyko oszustw przy wykorzystaniu fałszywych profili założonych na skradzione dane. Na razie jednak Mastercard nie zdradza jak ma to działać w praktyce.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

miliard-ludzi-nie-ma-dostepu-do-uslug-finansowych-mastercard-chce-rozwiazac-ten-problem