21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

A może by tak rzucić to wszystko i zostać programistą?

Polacy coraz chętniej uczą się programowania. Chcą dzięki temu poprawić swój standard życia.

Rynek pracy ery rewolucji cyfrowej wymaga od osób aktywnych zawodowo ciągłego nabywania nowych umiejętności, podnoszenia kwalifikacji czy wręcz zmiany zawodu. Automatyzacja i digitalizacja sprawiają, że niektóre stanowiska tracą na znaczeniu albo podlegają likwidacji. Z drugiej strony powstają nowe zawody i miejsca pracy, które zawdzięczamy technologii.

Od dłuższego czasu wiemy, że największe zapotrzebowanie na pracowników w branży IT dotyczy programistów. Zwiększa się dostępność studiów i kursów programowania. Dziś kierowane są one również do osób, które nigdy wcześniej nie miały z tą dziedziną do czynienia.

Coraz więcej ludzi poważnie myśli o wyłączeniu Snapchata i zostaniu #cyberochroniarzem.

Historie młodych programistów

Patrycja Mikulska myślała o zmianie pracy od kilku lat. Ukończyła budownictwo na AGH. Jeszcze będąc na studiach zaczęła pracę w rodzinnej firmie – prowadziła sklep internetowy. Podobnego zajęcia podejmowała się później w innych przedsiębiorstwach, z których w żadnej nie została na dłużej. Odejście z rodzinnej firmy uświadomiło jej, że miała błędne wyobrażenie o polskim rynku pracy i nie do końca potrafi się na nim odnaleźć. Wtedy podjęła decyzję o rozpoczęciu nauki programowania.

– Absolutnie nie miałam pojęcia co mnie czeka. W pierwszym tygodniu nauki przytłoczył mnie ogrom materiału, jaki dostaliśmy do opanowania. Pomyślałam, że jeśli tak będzie cały czas, to nie wiem czy dam radę. Jednak z każdymi kolejnymi zajęciami, na których przekładaliśmy tę wiedzę na praktyczne ćwiczenia, było mi łatwiej. – przyznaje Patrycja, która uczestniczy w kursie programowania w Krakowie.

– Kolejne zasady i reguły same wchodzą mi do głowy, bo mam już wyobrażenie do czego przyda mi się to w praktyce. Teraz już wręcz nie mogę się doczekać, kiedy będę mogła wykorzystać wszystko czego się uczę i sprawia mi to niesamowitą przyjemność. Programowanie to prawdziwie kreatywne zajęcie, które obudziło we mnie uśpioną pasję do matematyki i logicznego myślenia – dodaje.

Dla Iki Graboń początki były równie dużym wyzwaniem jak dla Patrycji – do momentu rozpoczęcia kursu nie miała styczności z programowaniem. Z wykształcenia jest operatorem filmowym, a zawodowo zajmuje się szkoleniem baristów.

Szukała jednak zajęcia, które pozwoli jej się stale rozwijać i w którym nie będzie miejsca na nudę. Jak sama przyznaje, o kodowaniu nie myślała, bo hamował ją powszechny stereotyp, że bez doskonałej znajomości matematyki nie można tej umiejętności posiąść. A nauki ścisłe nie były jej konikiem. Teraz przekonuje, że chodzi tu przede wszystkim o logikę i wypracowanie określonego sposobu myślenia.

– Czuję, że nauka programowania w pełni zaspokoi moją potrzebę intelektualnej rozrywki. Dodatkowo ważne jest dla mnie, że sami odkrywamy zastosowania tego, o czym czytamy w teorii. Czuję satysfakcję z efektów każdego, nawet najmniejszego projektu. Widzę, że stworzyłam coś co działa i może przydać się innym.– opowiada Ika i podkreśla, że bardzo dużą wartość ma dla nie możliwość kontaktu z doświadczonymi programistami – mentorami.

Julia: Najgorętszy język na Wall Street

Programistom żyje się lepiej!

Aż dla 87 proc. obecnych kursantów krakowskiego oddziału Codecool główną motywację do rozpoczęcia nauki w zawodzie programisty stanowi dążenie do lepszego standardu życia i wyższych zarobków. Dotychczasowe doświadczenia zawodowe większości kursantów są całkowicie niezwiązane z kodowaniem, a prawie jedna trzecia z nich (28 proc.) nie miała do w ogóle tej pory do czynienia z tą dziedziną.

Paweł Polakiewicz również wybrał programowanie w poszukiwaniu bardziej rozwijającego zawodu. Jest inżynierem budownictwa, ale otwarcie przyznaje, że praca w tej branży go nie satysfakcjonuje.

O nauce programowania myślał od jakiegoś czasu i szukał najlepszej formy nauki. Ze względu na obszerność materiału odrzucił opcję zdobywania wiedzy na własną rękę. Z kolei studia nie rozwijają w jego przekonaniu wystarczających umiejętności praktycznych. Swój zapał do nauki programowania Paweł postanowił wykorzystać w jeszcze jeden sposób – założył vlog „Let’s Code” dokumentujący jego postępy w kursie.

Niedługo programiści mogą mieć jeszcze więcej szans na rozwój, ponieważ Visa coraz poważniej myśli o otworzeniu swojego Centrum Innowacji w Warszawie. Na razie podobne inkubatory znajdują się w Berlinie i Londynie (jeżeli chodzi o Europę).

Więcej informatyki w szkołach

Przyjęta 14 lutego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nowa podstawa programowa zakłada naukę elementów programowania już w klasach I – III szkoły podstawowej oraz zwiększenie liczby godzin informatyki od IV klasy o jedną trzecią (z 210 do 280 godzin lekcyjnych).

– Zwiększenie roli programowania w procesie kształcenia podstawowego to absolutne minimum, jakie szkolnictwo powinno zapewnić kolejnym pokoleniom. Zapotrzebowanie na specjalistów o szeroko pojętych kompetencjach informatycznych rośnie w zawrotnym tempie. By móc na nie odpowiedzieć młodzież powinna kształcić w sobie kompetencje cyfrowe już na etapie nauki w szkoleocenia Jerzy Mardaus, menedżer regionalny Codecool.

– Programowanie to dziedzina jak każda inna – należy poznać jej podstawy by zdecydować czy to zajęcie dla mnie. Możliwość sprawdzenia się w tym zakresie pozwoli uczniom na bardziej świadomy wybór dalszej ścieżki edukacji. O ile by zostać programistą faktycznie niezbędny jest pewny zestaw cech, to nauka programowania rozwija u wszystkich umiejętności logicznego myślenia, wysoko cenione na rynku pracy – dodaje.

Osoby w wieku 28 – 33 lata stanowią 20 procent wszystkich uczących się w szkole Codecool. Najliczniejszą grupą są ci w wieku 23 – 27 lat (54 proc.) oraz 18 – 22 lat (22 proc.), czyli ludzie bardzo młodzi i ambitni – najczęściej studenci, którzy chcą poszerzyć swoje kompetencje o umiejętność programowania. Co czwarty z kursantów łączy naukę ze studiami. Wierzą, że dzięki kwalifikacjom zdobytym na kursie wzrośnie ich wartość na rynku pracy.

[informacja zewnętrzna]
Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone