24 września 2018, 09:00:VI Polski Kongres Przedsiębiorczości - Poznań

Na infolinii Orange porozmawiasz ze sztuczną inteligencją

Na infolinii Orange porozmawiasz ze sztuczną inteligencją

Orange uruchomił testowy program obsługi klientów przez sztuczną inteligencję. Wybrane osoby dzwoniące na infolinię zostaną połączone z maszyną.

O sprawie pisze serwis Telepolis. Sztuczna inteligencja ma imię Max, a porozmawiać z nią mogą właściciele numerów Orange, które kończą się na liczbę 82.

Max – robot od Orange odpowie na pytania klientów

Max identyfikuje klientów po numerze PESEL, kodzie abonenta, numerze telefonu, albo numerze ID Neostrady – donosi Telepolis. Zgodnie z informacjami serwisu sztuczna inteligencja odpowie nam na pytania dotyczące płatności, przyjmie zgłoszenie awarii, a nawet zadzwoni z przypomnieniem o zapłacie faktury.

Jeżeli maszyna nie będzie w stanie pomóc klientowi, to po prostu przełączy go do „ludzkiego” konsultanta Orange. Docelowo Max ma radzić sobie z każdym rodzajem spraw, którymi zajmują się konsultanci. Telepolis informuje, że robot będzie także wykonywał połączenia przypominające o spłacie zaległej należności.

Z wykorzystaniem sztucznej inteligencji spotykamy się na coraz szerszą skalę. Zazwyczaj są to jednak mniej wymagające czatboty, które obsługują klientów w formie pisemnej. Tego typu rozwiązania są stosowane przez firmy ubezpieczeniowe, banki, czy pizzerie. Przykładowo – w Credit Agricole działa robot o imieniu KrEdytka, który pomoże w realizacji wniosku kredytowego. Natomiast w ING Banku Śląskim klienci mają do dyspozycji automat Mój Asystent, który odpowiada na pytania użytkowników bankowości internetowej.

Jeżeli chodzi o znane wdrożenia sztucznej inteligencji w formie głosowej, to pierwszy na myśl przychodzi Google Duplex, czyli nowy system firmy z Mountain View, który w bardzo zręczny sposób zarezerwował wizytę u fryzjera. Duplex potrafi także zarezerwować stolik w restauracji, a docelowo ma pomóc w załatwianiu coraz szerszej gamy spraw. Przed rozpoczęciem rozmowy maszyna musi się przedstawić – nie wiemy natomiast czy Max od Orange także zdradza swoją tożsamość.

Na koniec trochę sceptycyzmu. Kilka dni temu w brytyjskim Guardianie ukazał się ciekawy materiał, mówiący o oszukańczych praktykach niektórych firm. Chodzi o sytuacje, w których klient jest przekonany, że pisze/rozmawia z robotem, a tak naprawdę po drugiej stronie znajduje się człowiek… Firmy chwalą się nowoczesnością i zgarniają fundusze od nieświadomych inwestorów, a na wdrożenie AI czekają do momentu, w którym technologia stanie się bardziej zaawansowana. Nasz tekst na ten temat można znaleźć tutaj – Ludzie zabierają pracę sztucznej inteligencji.

/Rafał Tomaszewski