Nadchodzą duże zmiany w płatnościach online. Sprzedawcy nie są gotowi

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#e-commerce
Opublikowano: 17 grudnia 2018 Aktualizacja: 15 kwietnia 2019

Rok 2019 przyniesie sporo zmian dla branży e-commerce. Okazuje się jednak, że aż 75% sprzedawców działających w Internecie nie jest świadomych nadchodzących zmian w zakresie płatności. Takie dane prezentuje nowe badanie Mastercard.

Wprowadzenie nowego, usprawniającego płatności elektroniczne standardu EMV 3-D Secure (EMV 3DS) wyznacza początek nowej ery, jeśli chodzi o bezpieczeństwo transakcji online. Pozwala on na silne uwierzytelnienie klienta (ang. strong customer authentication — SCA), z wykorzystaniem najnowszych rozwiązań technologicznych, takich jak biometria. Mimo planowanych zmian w prawie, zaledwie 14% spośród badanych europejskich e-sprzedawców stosuje jakąkolwiek metodę silnego uwierzytelnienia, a 51% stwierdziło, że nie mają żadnych planów związanych z jego wdrożeniem lub że będą na to gotowi po wrześniu 2019 r.

Sprzedawcy nie wiedzą co się zmieni w 2019 roku…

Zgodnie z europejską dyrektywą PSD2 silne uwierzytelnienie klienta (SCA) będzie obowiązkowe od września 2019 r. Zanim to jednak nastąpi, sprzedawcy online powinni przygotować się do wprowadzenia zmian w sposobie przetwarzania płatności.

W związku z nadchodzącymi zmianami Mastercard zaoferuje merchantom nowe rozwiązanie – Identity Check. Usługa jest oparta na standardzie EMV 3DS i pozwala uwierzytelnić posiadacza karty płatniczej. Ponieważ wielu klientów sklepów internetowych przyzwyczaiło się już do płacenia za zakupy za pomocą jednego kliknięcia, nowe rozwiązanie Mastercard opracowano z myślą o szybkiej i wygodnej finalizacji transakcji online. Usługa Identity Check spełnia również wymagania określone w dyrektywie PSD2.

Nowe metody uwierzytelniania w ramach Identity Check obejmują dynamiczne hasła i biometrię – w tym rozpoznawanie odcisku palca, rysów twarzy, tęczówki oka czy głosu. Przygotowując się do wprowadzenia usługi Identity Check, Mastercard przeprowadził jej pilotaż. Wyniki mają potwierdzać, że nowe rozwiązanie zmniejsza liczbę oszustw i przypadków odrzucenia transakcji przez bank (lub innego wydawcę karty płatniczej) oraz zapewnia wygodniejsze uwierzytelnianie klienta.

Niemniej niski poziom wiedzy na temat nadchodzących zmian może być niepokojący. Co prawda badanie Mastercard zostało przeprowadzone na niereprezentatywnej grupie zaledwie 327 sprzedawców z 17 europejskich krajów, ale mimo to nie powinniśmy bagatelizować wyników. Brak gotowości sprzedawców może poskutkować nie tylko stratami po ich stronie, ale także po stronie klientów. Kupujący mogą mieć utrudniony dostęp do e-sklepów, w związku z problemami ze spełnieniem wymogów silnego uwierzytelniania. Dlatego sprzedawcy powinni już dzisiaj zainteresować się zmianami w prawie i odpowiednio się na nie przygotować.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

nadchodza-zmiany-w-platnosciach-internetowych-sprzedawcy-nie-sa-nie-gotowi