Spór na linii Amazon i Visa zaostrzył się w listopadzie zeszłego roku. W związku z Brexitem Visa i Mastercard postanowiły podnieść opłaty interchange w przypadku transakcji pomiędzy Unią Europejską a Wielką Brytanią. W przypadku kart kredytowych wzrosły one z poziomu 0,3% do 1,5%. Amazon odpowiedział groźbą blokady kredytówek Visa w Wielkiej Brytanii.
Amazon i Visa doszły do porozumienia
Wspomniana blokada miała wejść w życie na początku bieżącego roku, ale już kilka tygodni temu Amazon wycofał się ze swoich zapowiedzi. Firma założona przez Jeffa Bezosa miała poszukać nowego rozwiązania i wygląda na to, że ostatecznie udało się osiągnąć porozumienie.
Zgodnie z dzisiejszym lakonicznym komunikatem Amazon i Visa „dogadały” się w sprawie opłat za przetwarzanie transakcji. Nie wiadomo jednak na jakich warunkach, ponieważ szczegóły porozumienia nie zostały ujawnione. W komunikacie Amazona możemy jednak przeczytać, że klienci nadal mogą korzystać z kart Visa na platformie amerykańskiego giganta.
Warto przypomnieć, że konflikt na linii Amazon i Visa nie był pierwszym tego rodzaju sporem. W 2016 roku kanadyjski oddział Walmartu stwierdził, że przestanie akceptować kredytówki Visa w związku ze zbyt wysokimi opłatami. Ostatecznie po okołu siedmiu miesiącach firmy doszły do porozumienia i rozwiązały sprawę.
Słabnie pozycja kartowych gigantów w e-commerce
Nie można wykluczyć, że Visa przedstawiła Amazonowi nowe, bardziej atrakcyjne warunki w zakresie opłat za przetwarzanie transakcji. Rynek płatniczy zmienia się w bardzo szybkim tempie, a wydawcy kart nie mają już tak silnej pozycji jak jeszcze kilka lat temu. Wraz z rozwojem innowacji pojawiają się nowe, alternatywne metody płatności w e-commerce. Wystarczy tutaj wspomnieć o płatnościach mobilnych, czy odroczonych.
Przykładowo z danych WorldPay wynika, że w 2020 roku karty kredytowe odpowiadał za 33% wydatków w e-commerce w Ameryce Północnej. Zauważalny jest jednak wzrost innych metod płatności – takich jak BNPL, czy Venmo (płatności mobilne należącego do PayPala).
Z kolei Polski Standard Płatności podaje, że w IV kwartale 2021 roku za pomocą BLIKA zrealizowano prawie 161 mln transakcji w sklepach internetowych. Według szacunków PSP udział BLIKA we wszystkich płatnościach e-commerce na polskim rynku przekracza już 70%.