Na razie nie wiadomo, które banki przystąpią do pilotażu, ani kiedy dokładnie się on rozpocznie. Visa potwierdza tylko, że prace są już w zaawansowanym stadium, a sam pilot ma ruszyć najszybciej jak to możliwe. Koncepcja e-paragonu miała jednak zostać opracowana w taki sposób, aby mogła zostać wdrożona przez wszystkie zainteresowane podmioty. W projekcie realizowanym z poziomu Inkubatora Innowacji Visa brały udział największe polskie banki i agenci rozliczeniowi.

E-paragon przez bankowość mobilną

Takich informacji udzielił nam Igor Zacharjasz, Director Engagement w Inkubatorze Innowacji Visa. Rezultaty badań pokazały, że konsumenci chcieliby otrzymywać e-paragon poprzez bankowość internetową i mobilną. Takie rozwiązanie umożliwia wygodny dostęp do paragonów, także tych sprzed kilku miesięcy czy lat oraz jest bezpieczne.

Wyniki badań pokazały, że konsumentom zależy przede wszystkim na przechowywaniu paragonów w celach związanych z reklamacjami oraz gwarancją (zwłaszcza w przypadku odzieży i artykułów elektronicznych), możliwości sprawdzenia czy kasjer się nie pomylił oraz możliwości szybkiego wyszukiwania określonego paragonu w historii zakupów. E-paragon przesyłany do bankowości mobilnej i przechowywany w aplikacji pozwala na udostępnienie użytkownikowi tych wszystkich informacji i funkcji w prosty sposób.

Kto może podłączyć się do projektu Visy?

Paragon ma być wysyłany automatycznie po wykonaniu płatności kartą. Aplikacja może kategoryzować paragony w zależności od naszych preferencji, a dodatkowo przypomni np. o upływającej dacie ważności gwarancji  zakupionych produktów. Wygląda na to, że do programu będą mogły podłączyć się nie tylko banki, ale także inne podmioty.

– Opracowany system jest otwarty, wśród naszych założeń jest tzw. „centralny hub”, za pośrednictwem którego banki łączyłyby się ze zbiorem e-paragonów i mogłyby wyświetlać je użytkownikom w bankowości mobilnej. Od strony technicznej, dostęp do tej „centrali” mogłyby mieć inne podmioty, oczywiście po wcześniejszej autoryzacji. Udzielenie dostępu wymaga jednak odpowiedniej analizy prawnej. Należałoby też sprawdzić podejście konsumentów do takiego rozwiązania, a także skonsultować ten pomysł z detalistami i bankami pracującymi przy rozwiązaniu. Centralny hub mógłby zostać udostępniony innym podmiotom tylko po uzyskaniu konsensusu wszystkich grup użytkowników tego rozwiązania – odpowiada Igor Zacharjasz.

Na przeszkodzie do realizacji projektu może stanąć rozporządzenie Ministerstwa Finansów, w myśl którego paragon ma być wydawany przed dokonaniem płatności. Visa nie chciała jednak komentować rządowego projektu, ponieważ na razie wciąż znajduje się on w toku prac legislacyjnych.