Większość fintechów tworzy rozwiązania polegające na szybkim i wygodnym świadczeniu usługi finansowej w oparciu o dopracowane aplikacje. Olbrzymia część innowacji fintech dotyczy rynku consumer finance, a konkretnie sektora kredytowego. Jest to szczególna branża, silnie regulowana i wymagająca zaawansowanej kalibracji biznesowej.
To właśnie tutaj słowa – buzzwordy – przechodzą w czyn i mają szansę sprawdzić się w praktyce. Wymiana informacji na rynku kredytowym jest kluczowa dla banków i instytucji pożyczkowych. Bez niej kredytodawca, wręcz dosłownie, nie ma możliwości oceny wiarygodności klienta, oszacować ryzyka braku spłaty, a co za tym idzie – zadbać o bezpieczeństwo pożyczonego kapitału i w konsekwencji – zapewnić przedsiębiorstwu zysk.
Bez wymiany danych LendTechy są skazane na straty
CRIF to międzynarodowa firma działająca w ponad 50 krajach świata, która specjalizuje się w dostarczaniu nowoczesnej usługi wymiany danych o kredytobiorcach. W 2016 roku CRIF uruchomił usługę Credit Check, z której obecnie korzysta ponad 60 firm pożyczkowych w Polsce, w tym także lendtechów, czyli instytucji pożyczkowych udzielających pożyczek online. Wbrew obiegowej opinii – lendtechy weryfikują zdolności płatnicze klientów, a nie byłoby to możliwe, gdyby nie korzystały z dostępu do zewnętrznych baz informacji.
Credit Check zapewnia uczestnikom systemu dostęp do danych ponad 2,4 mln pożyczkobiorców w czasie rzeczywistym. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku odnośnie wzmocnienia procesów weryfikacyjnych, od lipca tego roku CRIF w ramach Systemu Wymiany Informacji rozszerzył możliwość wymiany danych pomiędzy sektorem finansowym a sektorem zarządzania wierzytelnościami. Jest to rozwiązanie unikalne na polskim rynku, pozwalające na:
- efektywną analizę zdolności kredytowej z uwzględnieniem danych sektora windykacyjnego,
- oraz możliwość podjęcia dodatkowych czynności windykacyjnych na etapie polubownym, dzięki wykorzystaniu aktualnych danych teleadresowych od potencjalnych kredytobiorców
Jest to sygnał, że zbudowane zostało w Polsce zaufanie pomiędzy różnymi sektorami rynku, do tego by wspólnie pracować nad poprawą jakości dostępnych produktów oraz kreowania nowych możliwości, które niosą korzyści zarówno dla firm jak i konsumentów.

Skuteczna ochrona antyfraudowa to podstawa
Fraudy, czyli oszustwa lub wyłudzenia, to istotny problem rynku finansowego, który tylko w Polsce przynosi straty sięgające 600 mln zł rocznie. Przeciwdziałanie wyłudzeniom, które określa się mianem fraudów to zatem konieczny element polityki każdego podmiotu świadczącego usługi finansowe dla konsumentów. Nowoczesne technologie, analityka istniejących schematów oszustw i ciągłe poznawanie nowych to codzienność wyspecjalizowanych działów w bankach, instytucjach ubezpieczeniowych i pożyczkowych.
Eksperci CRIF szacują, że nawet do 8% wniosków kredytowych to potencjalne próby wyłudzenia. Dzięki rozwiązaniom antyfraudowym udaje się wykryć i przeciwdziałać 99% próbom wyłudzeń. To realna oszczędność, konieczny „must have” w każdym nowoczesnym fintechu, a w szczególności na rynku kredytowym.
Omawiając zjawisko fraudów nie można pominąć wciąż marginalnego, ale przybierającego na sile problemu kradzieży tożsamości. CRIF wraz z Polskim Związkiem Instytucji Pożyczkowych, wyszedł temu naprzeciw i udostępnia konsumentom system Bezpieczny PESEL, gdzie każdy obywatel może za darmo zastrzec swój numer Pesel w bazie chroniącej przed tzw. niechcianą pożyczką.
Chronić klienta przed nim samym
Kwestia analityki wykracza poza pragmatyzm finansowy – to również odpowiedzialność za samych klientów, którzy nierzadko nie posiadają kompetencji do tego by właściwie ocenić własną sytuację materialną. Dlatego nowoczesne narzędzia analityczne służą nie tylko do optymalizacji procesów kredytowych, ale także do tego, by przeciwdziałać spirali zadłużenia.
– Inwestycje firm w coraz to nowsze technologie i dostęp do szerszych zbiorów danych obalają mit, że na rynku pożycza się pieniądze każdemu. Poprzez wykorzystanie w/w rozwiązań akceptowalność wniosków często jest na poziomie zaledwie 20%-30%. To pokazuje jak wiele jest jeszcze do zrobienia w zakresie edukacji finansowej konsumentów, aby mogli lepiej zarządzać swoimi finansami i spełniać wymogi rygorystycznych procesów weryfikacyjnych w instytucjach finansowych- podsumowuje Bartosz Pundyk, Dyrektor Sprzedaży w CRIF.
Partnerem publikacji jest CRIF.