Aplikacja Mobilny ŚKUP działa od kwietnia 2020 roku. Z rozwiązania może korzystać każdy posiadacz karty ŚKUP – po zalogowaniu się do niej przez podanie numeru posiadanej przez siebie – spersonalizowanej lub niespersonalizowanej – karty ŚKUP lub loginu oraz podaniu hasła. Po zakończeniu modernizacji systemu, która rozpocznie się po rozstrzygnięciu przetargu i podpisaniu umowy (termin składania ofert upływa 16 lutego), możliwa będzie rejestracja nowych użytkowników także bez konieczności posiadania karty.

Mieszkańcy aglomeracji śląskiej mogą także kupować bilety w aplikacjach SkyCash, mPay i moBiLET, ale bilety długookresowe na razie są dostępne tylko w apce mobilnej ŚKUP.

Kup i jedź – szybki zakup biletów jednorazowych

Po zalogowaniu się do aplikacji, na dole ekranu znajdują się dwa przyciski, które zostały wyróżnione na żółtym tle. Jeden z nich to „Kup i jedź”, czyli moduł szybkiego zakupu biletów jednorazowych w wersji normalnej lub ulgowej (20 minut lub jedno miasto; 40 minut lub dwa miasta; 90 minut lub cała sieć) oraz grupowego i bagażowego. Przycisk ten przede wszystkim pozwala na szybki zakup i wirtualne skasowanie biletu przed rozpoczęciem podróży.

Co ważne, wybierając ten sposób, nie ma możliwości kupowania biletów na zapas. Zaznaczenie kupna więcej niż jednego biletu oznacza, że wszystkie zostaną skasowane od razu po sfinalizowaniu transakcji. Dodatkowo, w sytuacji, kiedy będziemy chcieli kupić więcej niż jeden bilet – system zasugeruje nam najkorzystniejszy wariant. Dla przykładu: wybierając trzy bilety na 20 minut lub jedno miasto (3 zł) – po dodaniu czwartego biletu (łączny koszt to 12 zł) – na ekranie pojawi się odpowiedni komunikat wskazujący, że korzystniejszym rozwiązaniem będzie dla nas wybór biletu grupowego (10 zł).

Możliwe formy płatności to BLIK lub szybki przelew internetowy. Bilet zakupiony w ramach modułu „Kup i jedź” wyświetlany jest na ekranie telefonu w postaci QR kodu, który należy okazać podczas kontroli.

Usprawnieniem jest również możliwość skorzystania z automatycznych podpowiedzi numerów linii autobusowych, tramwajowych lub trolejbusowych dla korzystających z funkcji „Kup i jedź”. Do tego niezbędne jest wyrażenie zgody na korzystanie z lokalizacji GPS.

Zakup biletu – dostępne bilety okresowe i kupowanie „na zapas”

Drugi moduł to „Zakup biletu”, dzięki któremu w aplikacji przechodzimy do wyboru interesującego nas biletu z całej oferty dostępnej w Taryfie ZTM. Poza biletami krótkookresowymi (20 minut lub jedno miasto; 40 minut lub dwa miasta; 90 minut lub cała sieć oraz grupowego i bagażowego), dostępne są w tym miejscu bilety średniookresowe (dzienny, 24-godzinny lub tygodniowy) oraz długookresowe (30- i 90-dniowy, wieloprzejazdowy, Metrobilet).

W odróżnieniu od poprzedniej opcji, w tym module wszystkie zakupione bilety można zakodować później na naszej karcie ŚKUP. Mobilna Aplikacja pozwala zatem na zdalny zakup biletów – dotychczas możliwy tylko za pośrednictwem Portalu Klienta ŚKUP.

Co ważne, zapisanie biletów na karcie ŚKUP nie będzie już konieczne w przypadku, gdy jako użytkownicy kart spersonalizowanych kupimy w ten sposób bilet 30-dniowy, 90-dniowy oraz Metrobilet. Należy pamiętać, że wyjątek ten dotyczy w tym momencie tylko tych trzech rodzajów biletów.  Wynika to z faktu, że bilety te kupowane są wraz ze wskazaniem daty rozpoczęcia ich obowiązywania.

Korzystając w ten sposób z imiennych biletów 30 i 90-dniowych oraz Metrobiletów, nie będzie już potrzeby noszenia przy sobie karty ŚKUP. Bilety te zostaną zapisane w aplikacji, a podczas kontroli wystarczające będzie tylko okazanie wygenerowanego dla nich kodu QR.