Obecnie takiej weryfikacji można dokonać na stronie internetowej, ale dzięki integracji systemów poprzez API proces ten będzie odbywać się w pełni automatycznie – mówi na wczorajszej konferencji prasowej minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski.

Zautomatyzowane sprawdzanie uprawnień kierowców już wkrótce

Ministerstwo Cyfryzacji udostępnia już teraz wszystkim zainteresowanym bezpłatną e-usługę „Sprawdź uprawnienia kierowcy”, dzięki której każdy może zweryfikować podstawowe dane dokumentu i uprawnienia posiadane przez kierowcę. Aby uzyskać dane należy podać imię i nazwisko kierowcy oraz numer blankietu/druku dokumentu (prawa jazdy, pozwolenia na kierowanie tramwajem lub tymczasowego elektronicznego prawa jazdy).

W ramach wyświetlanych danych można uzyskać następujące informacje:

  • rodzaj oraz zakres uzyskanego uprawnienia;
  • datę ważności uprawnienia;
  • datę ważności dokumentu;
  • serię i numer blankietu;
  • informację o zatrzymaniu dokumentu, jeżeli dokument pozostaje zatrzymany.

Centralny Ośrodek Informatyki, na polecenie Ministra Cyfryzacji, jeszcze w styczniu udostępni również usługę API, z którą będą mogli integrować się przedsiębiorcy zatrudniający kierowców, a także firmy pośredniczące przy przewozie osób.

Weryfikacja danych kierowców za pomocą API udostępniającego dane pozwoli zautomatyzować cykliczne sprawdzanie, czy dany kierowca nie stracił uprawnień i nadal może kierować pojazdem. Aby uzyskać dostęp do usługi należy kierować zgłoszenia na adres biurocepik2.0@cyfra.gov.pl.

Na marginesie warto wspomnieć, że od początku 2025 roku zaczęły obowiązywać e-Doręczenia, czyli elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Nowa usługa ma zapewniać wygodny sposób wymiany korespondencji między instytucjami publicznymi, przedsiębiorcami i obywatelami, chociaż pierwsze opinie na temat działania systemu są średnio optymistyczne.