Planowany termin przyjęcia ustawy przez Radę Ministrów to I kwartał 2019 roku. Szczegółowe dane na temat projektu ustawy o elektronizacji doręczeń oraz zmianie niektórych innych ustaw można znaleźć tutaj.

Mail zamiast listu poleconego. Kiedy to nastąpi?

Na dzień dzisiejszy komunikacja obywatela z urzędem może odbywać się jedynie w formie papierowej. Obywatel musi potwierdzić odbiór przesyłki podpisem, albo udać się na pocztę w celu jej odebrania. Listonosz nie może zostawić takiego listu w skrzynce pocztowej.

Zgodnie z danymi podawanymi przez Rzeczpospolitą rocznie w Polsce wysyła się ponad 100 mln przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru. Wprowadzenie nowego systemu poskutkowałoby ogromnymi oszczędnościami. Gazeta podaje, że w samym sektorze administracji publicznej oszczędności wyniosłyby około 106 mln złotych. Elektroniczne przesyłki mają funkcjonować w ramach kilku systemów – nie tylko w ePUAPie.

Za realizację e-doręczeń ma odpowiadać jeden operator, którym na dzień dzisiejszy jest Poczta Polska.  Pomimo tego, że obywatele mogą wybrać komunikację w formie papierowej, to urzędy zawsze będą wysyłały i odbierały przesyłki w formie elektronicznej. Rzeczpospolita pisze, że to Poczta Polska będzie odpowiadała za drukowanie i skanowanie listów – w zależności w jakiej formie obywatel wysyła, lub odbiera korespondencję. Przykładowo – jeżeli obywateli wybrał formę papierową, to Poczta zeskanuje jego dokumenty i wyśle je do urzędu drogą elektroniczną. Natomiast w przypadku wiadomości zwrotnej wydrukuje maila z urzędu i przekaże go obywatelowi także w formie tradycyjnej.

Ministerstwo Cyfryzacji podaje, że projekt ustawy ma zostać przyjęty przez Radę Ministrów w I kwartale 2019 roku. Nie oznacza to jednak, że już za kilka miesięcy listy polecone będziemy mogli otrzymywać na maila. Wdrożenie planowane jest raczej na rok 2020. I słusznie – nie ma się co śpieszyć, ponieważ to ogromne przedsięwzięcie i trzeba zadbać o jego bezpieczeństwo. Wymogi dotyczące bezpieczeństwa mają zostać zdefiniowane w projekcie ustawy.