17 kwietnia 2018, 09:00:IoT Poland Show - Centrum Targowo-Kongresowe, Marsa 56c, 04-242 Warszawa, Polska

Ofensywa reklamowa kodów BLIK

W urzędzie zapłacisz kodem BLIK

Właśnie dzisiaj startuje kampania reklamowa promująca kody BLIK – polski wynalazek, dzięki któremu można płacić smartfonem. Do tej pory brakowało akcji informującej społeczeństwo o istnieniu BLIK-a i z tego powodu niewielu ludzi wiedziało o jego istnieniu. W prezentowanej reklamie widać na co nastawia się Polski Standard Płatności – operator BLIK. To głównie wypłaty pieniędzy z bankomatów i transakcje online.

W lipcu 2013 roku sześć banków: PKO BP, Bank Millenium, Alior Bank, ING Bank Śląski, mBank oraz BZ WBK, zapowiedziało że stworzą system zintegrowany system płatności mobilnej. Zapowiedzi zostały wprowadzone w życie, gdy powstał wspomniany już wcześniej Polski Standard Płatności.

9 lutego 2015 roku oficjalnie został ogłoszone uruchomienie systemu BLIK, a w marcu 2016 roku do wymienionych powyżej banków dołączył nowy partner, Getin Noble Bank.

Czytaj także: BLIK-mobilne płatności wielce popularne

BLIK odpuszcza POS-y

Znamienne jest, że w nowej reklamie BLIK-a nie zaprezentowano płatności w tradycyjnym sklepie, z wykorzystaniem terminalu POS. Faktycznie, rozwiązanie to jest średnio wygodne i nie znajdowało wielu entuzjastów.

Osoby korzystające z rozwiązania od PSP, wykorzystywały kody głównie do wypłaty z bankomatów, przelewów na telefon, czy transakcji online. Od kilku tygodni za pomocą kodów BLIK można już płacić na Allegro, a od kilku miesięcy w warszawskich biletomatach ZTM.

Czytaj także: ZTM: Bilet kupisz również za pomocą kodu BLIK

Pomimo względnie szybkiego rozwoju kodów BLIK, nie potrafiły one na poważnie „wejść” w płatności w sklepach fizycznych. Pierwsza kampania reklamowa firmy pokazuje, że PSP nie podejmuje rękawicy i odpuszcza walkę o płatności w terminalach POS.

Poniżej prezentujemy krótką reklamę kodów BLIK, która będzie emitowana w Internecie i ogólnopolskich telewizjach.

BLIK krok po kroku

Kody generowane są przez system Polskiego Standardu Płatności, na zlecenie banku. Kod ten jest ważny jedynie przez 2 minuty, więc trzeba go wygenerować tuż przed dokonaniem płatności, wypłaty, bądź przelewu. Po wygenerowaniu kodu należy wprowadzić go na terminalu płatniczym, bankomacie lub stronie internetowej.

Czytaj także: Spłata pożyczki przez telefon? To już możliwe dzięki kodom BLIK

Następny krok to przekazanie transakcji do akceptacji przez pośrednika, do Polskiego Standardu Płatności. Po pozytywnym zweryfikowaniu kodu, autoryzacja zostaje przekazana do banku, którego klient płaci za pomocą kodu. Bank dokonuje autoryzacji i przekazuje tą informacje z powrotem do Polskiego Standardu Płatności, który za pośrednictwem agenta rozliczeniowego przekazuje ją do akceptanta, czyli w większości przypadków do kasjera, obsługującego terminal płatniczy. Wydaje się to bardzo skomplikowanym procesem, jednak trwa on jedynie kilkadziesiąt sekund.

Pomimo szybkiej i prostej procedury, kody BLIK nie były w stanie wygrać z płatnościami kartami zbliżeniowymi, bądź płatnościami HCE – w sklepach fizycznych. Transakcje polegające na „tapnięciu” zawsze wygrają z tymi, w przypadku których trzeba przepisywać kod na terminal POS.

/Rafał Tomaszewski

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone