Przypomnijmy, że na początku kwietnia 2020 roku startup Onfido pozyskał 100 mln USD na dalszy rozwój. Polska jest jednym z ważniejszych rynków w Europie dla fintechów, zwłaszcza w dobie przyśpieszonej transformacji cyfrowej.

Jak zrobić konto na selfie

Fintek.pl: Czym zajmuje się wasza firma? Jakiego rodzaju produkty oferuje Onfido?

Reuben Sagar: Cyfrowo udowadniamy prawdziwą tożsamość użytkownika za pomocą sztucznej inteligencji. Początkowo weryfikujemy dowód tożsamości ze zdjęciem, a następnie porównujemy go z danymi biometrycznymi twarzy. Oznacza to, że firmy nie muszą iść na kompromis w kwestii doświadczenia, prywatności lub bezpieczeństwa. W ten sposób zapewniamy firmom takim jak Revolut, Zipcar i Bitstamp gwarancje, której potrzebują by zdalnie i bezpiecznie zweryfikować swoich użytkowników. W Polsce pomogliśmy naszym klientom zweryfikować ponad dziesiątki tysięcy nowych użytkowników w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

F.: Rejestracja użytkowników online jest zasadniczym problemem dla banków i fintechów. Jak możemy ocenić, czy zakładanie konta online stanie się jeszcze popularniejsze w przyszłości?

R.S.: Zasadniczo uważamy, że oczekiwania ludzi się zmieniają. Spotkania twarzą w twarz nie są już jedynym sposobem na prowadzenie biznesu. Nikt już fizycznie nie chce wybrać się do banku, by otworzyć w nim konto, jednak nawet oferowanie całkowicie zdalnego procesu rejestracji już nie wystarcza. Banki muszą konkurować z najlepszymi w swojej klasie doświadczeniami jakie użytkownik posiada, takimi jak Apple i Google. Cyfrowy onboarding ma ogromny potencjał przyciągania nowych klientów, ale tylko wtedy, gdy spełnia ich oczekiwania.

F.: Mówiąc o rejestracji online, nie można nie wspomnieć o AML i KYC. Co jest większym wyzwaniem dla fintechów?

R.S.: Jednym z największych czynników AML i KYC jest ich zgodność z przepisami. Jeśli firma chce rozwijać się na lokalnym rynku, musi zrozumieć zawiłości lokalnych przepisów. Tym samym, jeśli firma chce wejść na rynki sąsiednie – musi być przygotowana na to, że jej procesy mogą zostać poddane kontroli. Gwarancja zgodności AML czy KYC z lokalnymi przepisami, zaświadczenie kontroli i zapewnienie jakości tych procesów na szeroką skalę jest największym wyzwaniem dla rozwijających się fintechów.

F.: A jak to wygląda w kwestii oszustw? Przetwarzanie zdjęcia klienta za pomocą formularza rejestracyjnego wydaje się dość łatwe. Trudności zaczynają się, gdy zaczynamy patrzeć na te rozwiązania z perspektywy bezpieczeństwa i zwalczania oszustw.

R.S.: Dokładnie tak, a oszuści również są tego świadomi. W ramach naszego Indeksu Oszustw 2019 przeanalizowaliśmy nieuczciwe zachowania i stwierdziliśmy, że najwięcej oszustw zostało zgłoszonych w godzinach 9: 00-17: 00 od poniedziałku do piątku. Oszustwa tożsamości to pełnowymiarowy zawód. Dla Onfido oznacza to, że musimy dostarczać zaktualizowaną wiedzę na temat metod potencjalnych ataków. Możemy to zrobić przeprowadzając kontrolę posiadanych przez nas danych oraz współpracując z klientami i partnerami, takimi jak organy ścigania i organizacje branżowe, aby lepiej zrozumieć ich wzorce. Następnie musimy szybko opracowywać i wdrażać aktualizacje na naszej platformie w chmurze, aby zapewnić ochronę naszym klientom. Ten rodzaj szybkiego wdrożenia nie jest możliwy on-premise, dlatego tak cieszy nas zaktualizowane stanowisko KNF w zakresie technologii chmury.

F.: Onfido jest bardzo popularną firmą. Czy planujecie dalszy rozwój na Polskim rynku i jak oceniacie jego perspektywy na przyszłość?

R.S.: Polska jest dla nas bardzo ważnym i innowacyjnymi rynkiem, na którym operujemy już od kilku lat. W II kwartale tego roku dostarczyliśmy kluczowe aktualizacje produktów, aby wesprzeć naszych lokalnych partnerów, w tym szereg dokumentów kontroli bezpieczeństwa związanych z polskim dowodem osobistym, co znacznie utrudni pracę oszustom tożsamości.

Obecnie w Polsce współpracuje z nami wiele firm podlegających regulacjom finansowym, na przykład Alior Bank. W ciągu ostatnich 12 miesięcy byliśmy świadkami gwałtownej cyfryzacji polskiego sektora bankowego i telekomunikacyjnego, która znacznie przyspieszyła w wyniku pandemii Covid-19. Obecnie nasz profesjonalny zespół serwisowy współpracuje z wieloma większymi lokalnymi markami, aby szybko wprowadzić cyfrowe wdrożenia dla naszych klientów.

Onfido współpracuje z Interpolem. Weź udział w webinarze, gdzie dowiedziesz się jak przeprowadzić najlepszą zdalną analizę dokumentów tożsamości.

Dziękuję.