W dniach 17-18 kwietnia 2018 roku w Centrum Targowo – Kongresowym MT Polska, znajdującym się przy ul. Marsa 56c w Warszawie, odbędą się pierwsze w tej części Europy targi Internetu rzeczy „IoT Poland Show”, będące platformą do dialogu, edukacji, wymiany doświadczeń oraz nawiązania nowych relacji biznesowych.

Czytaj także: Od stanu wojennego do fintechowego raju

Czym jest Internet rzeczy?

Internet of Things jest koncepcją bazującą na idei łączności między urządzeniami. IoT tworzy sieci urządzeń, pozwalających na aktywne gromadzenie i przesyłanie danych, oraz zaawansowane narzędzia analityczne, umożliwiające wykorzystanie znajdującej się w nich wiedzy.

Mimo że Internet rzeczy jest często kojarzony z urządzeniami RTV i AGD, to jego elementy stosowane są również w innych gałęziach przemysłu. Do tej pory organizacje wykorzystywały podstawowe zastosowania IoT, jednak dzisiaj zjawisko to staje się rozwiązaniem klasy enterprise i dotyka praktycznie każdej branży.

Według danych IDC, największe wydatki na tę technologię poczyniły w 2017 roku firmy z branży: produkcyjnej (183 miliardy dolarów), transportowej (85 mld dol.) oraz utilities (66 mld dol.). Ponadto inteligentne rozwiązania stosowane są również w dziedzinach, takich jak motoryzacja, medycyna czy w życiu codziennym, np. jako smart city lub elementy rozrywki, m.in. smart TV.

Czytaj także: Telematyka przyszłością rynku ubezpieczeń OC

Dynamiczny rozwój i wszechobecność IoT

Targi_IoT Poland Show_cover_photo

O sile oddziaływania Internetu rzeczy na biznes i jego rozwoju mogą świadczyć również liczby i ich eskalacja. Według przewidywań firmy analityczno-doradczej Gartner, do końca bieżącego roku na świecie do sieci ma być podłączonych 8,4 miliarda urządzeń.

Natomiast do 2020 roku będzie ich ponad 20 mld. Według szacunków Cisco, w Polsce podłączonych do sieci ma być już wtedy 212,7 mln urządzeń, a na jednego mieszkańca naszego kraju przypadnie średnio 5,5 urządzenia, co będzie dużym wyzwaniem dla usługodawców infrastruktury i biznesu, chociażby ze względów bezpieczeństwa. Wiąże się to też z rozwojem nowych zjawisk, takich jak Internet rzeczy autonomicznych (ang. Internet of Autonomous Things – IoAT), czyli następna generacja IoT, nie tylko umożliwiająca przesyłanie informacji, ale także wydawanie poleceń i sterowanie.

– Rozwiązania IoT to nie tylko urządzenia dla domu, takie jak smart TV czy drony, służące np. do pomiarów geodezyjnych. Zastosowanie tej koncepcji to również korzyści biznesowe i finansowe dla wielu innych branż. Największym problemem jest jednak to, że firmy często nie mają świadomości, że wykorzystują Internet rzeczy. Przykładem może być np. telemedycyna, w której gromadzenie, przesyłanie i analiza danych są przecież wszechobecne. Internet rzeczy należy m.in. kojarzyć z pojęciem Przemysłu 4.0 i ze wszystkimi zastosowaniami „smart”. Wyzwaniem jest także cyberbezpieczeństwo. W związku z tym chcemy edukować branże i być pomostem łączącym technologię z biznesem – mówi Paweł Kacperek, główny pomysłodawca i organizator targów IoT Poland Show.

Czytaj także: Czy wiesz ile czasu spędzasz w sieci?

IoT Poland Show, czyli nowa platforma dla biznesu

Wydarzenie pod nazwą IoT Poland Show jest platformą do nawiązywania relacji biznesowych i sposobem na networking dla przedstawicieli wszystkich branż, na które oddziałuje Internet rzeczy. Wśród nich wymienić można m.in. smart city, smart home, insuretech, fintech, connected cars i connected fleet, smart grid, smart metering czy cyberbezpieczeństwo.

W ramach  targów odbędą się warsztaty, prezentacje i prelekcje, goście będą mogli odwiedzić interaktywne stoiska i zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. Zostaną także wręczone nagrody za produkty i usługi 2017 roku.

– IoT Poland Show to pierwsze, całonocne, bezprecedensowe w tej części Europy targi poświęcone Internetowi rzeczy. Dzięki obecności na tym wydarzeniu będzie można zdobyć nowe możliwości i kontakty, które mogą pomóc zmonetyzować IoT. Skoro Hanower organizuje festiwal Cebit, poświęcony innowacjom i cyfryzacji, a w Santa Clara w USA posiada targi Internet of Things World, to dlaczego Warszawa nie może mieć swojej wielkie imprezy? Zamieńmy naszą stolicę w europejską stolicę Internet of Things! pyta retorycznie i zachęca Paweł Kacperek.

Organizatorzy przewidują, że w wydarzeniu udział weźmie około 10 000 osób, ponad 200 wystawców, 50 startupów, a w trakcie dwóch dni przeprowadzonych i wygłoszonych zostanie ponad 50 warsztatów, szkoleń oraz prezentacji.