21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

Pilnuj swojej karty! Najbardziej popularne przekręty finansowe

Podczas dzisiejszej konferencji NCCD w Serocku, koło Warszawy odbył się bardzo ciekawy panel poświęcony cyberbezpieczeństwu po atakach hakerskich w 2017 roku. Podczas panelu zaprezentowano wyniki badania przeprowadzonego przez Szkołę Główną Handlową.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie profesor Katarzyny Kreczmańskiej-Gigol z SGH. W dyskusji podczas Konferencji November Credit&Collection Days udział wzięli Piotr Caliński – z Collegium Civitas, Radosław Chinalski – ekspert ds. bezpieczeństwa IT z firmy Secorda, Paweł Lipski – Radca Prawny z kancelarii Wierzbowski Eversheads Sutherland, Marcin Ludwiszewski – Lider ds. cyberbezpieczeństwa w Deloitte oraz Przemysław Szuder – członek zarządu Microsoft.

Czytaj także: Potężna awaria OVH. Nie działa wiele serwisów internetowych

Na pierwszym miejscu kradzieże kart płatniczych

W panelu głos zabrała również profesor Kreczmańska-Gigol. Badanie polegało na rozesłaniu ankiet do prokuratur na terenie Polski. Z uzyskanych odpowiedzi powstała między innymi poniższa tabela, prezentująca jak rozkłada się procent spraw związany z nadużyciami i atakami hakerskimi w sektorze finansowym.

Rodzaj przestępstwa Procent spraw
 Sprawy dotyczące przygotowania do fałszerstwa kart  0%
 Manipulowanie bankomatem przy wykorzystaniu sfałszowanej karty  0%
 Uszkodzenie bankomatu  1%
 Zakładanie urządzeń do nielegalnego zbierania informacji z karty  1%
 Sprawy dotyczące wykorzystania kart zgłoszonych jako utracone  1%
 Wyłudzenia gotówki z bankomatu  2%
 Sprawy dotyczące puszczenia w obieg fałszywych kart albo w tym celu przyjmowania, przechowywania, przewożenia, przenoszenia, przesyłania, pomocy w zbyciu  2%
 Sprawy dotyczące przechwycenia danych z karty w czasie transakcji w środowisku elektronicznym  2%
 Sprawy dotyczące podrobienia, przerobienia kart „białego plastiku” zmiany zawartości paska magnetycznego kart  3%
 Sprawy dotyczące posługiwania się skradzioną lub zgubioną kartą w środowisku elektronicznym  (POS lub bankomat)  3%
 Sprawy dotyczące posługiwania się skradzioną lub zgubioną kartą w transakcjach manualnych  3%
 Sprawy dotyczące posługiwania się kartami niedoręczonymi  4%
 Sprawy dotyczące nielegalnego wykorzystania kart w transakcjach internetowych, telefonicznych itp.  4%
 Sprawy dotyczące włamań do systemów telekomunikacyjnych  10%
 Sprawy dotyczące kradzieży kart i nielegalnego posiadania kart płatniczych  63%

Zdecydowanie najczęściej w prokuraturach pojawiają się sprawy dotyczące kradzieży kart płatniczych i ich nielegalnego posiadania. Na drugim miejscu znalazły się włamania do systemów telekomunikacyjnych. Co ciekawe, zaledwie 1% spraw w polskich prokuraturach dotyczy zakładania urządzeń do zbierania informacji z karty – chodzi tutaj o tak zwany skimming.

Czytaj także: Bezpieczny PESEL – zabezpiecz się przed oszustami

Pomimo, że często słyszy się o różnych skomplikowanych i złożonych sposobach na kradzież pieniędzy, okazuje się, że wciąż najbardziej popularna jest fizyczna kradzież karty. W każdym razie, takie sprawy najczęściej trafiają do prokuratur na terenie Polski. Pomimo tego kilka miesięcy temu policja ostrzegała przed skimmingiem i phishingiem – czyli nowoczesnych formach przestępczości bankowej. Patrząc jednak na wyniki badania SGH można dojść do wniosku, że tego typu przestępstwa to wciąż niewielki procent całego zjawiska. Z prezentowanych danych wynika również, że wyłudzenia danych osób trzecich do zaciągnięcia kredytu lub pożyczki to wciąż marginalne zjawisko. Nie zmienia to faktu, że tego ryzyka nie można bagatelizować.

Kradzież tożsamości, nawet jeśli nie znamy dokładnej skali problemu, prawdopodobnie będzie coraz częstszym przestępstwem. Wiele osób bagatelizuje kwestie udostępniania swoich danych osobowych – komu je przekazuje oraz kiedy. Najgorsze jest to, że o tym, że padliśmy ofiarą tego przestępstwa dowiadujemy się zwykle z wielomiesięcznym opóźnieniem – gdy staramy się o kredyt lub gdy dostajemy monity od firm windykacyjnych, że zalegamy z opłatą. Odkręcenie problemu jest uciążliwe i stresujące, czasem nie obejdzie się też bez prawnika.

Warto się zabezpieczyć zanim będzie za późno. Na rynku jest kilka możliwości ochrony przed niechcianym kredytem lub pożyczką np. Alerty BIK lub zgłoszenie do systemu Bezpieczny PESEL. Jednak nawet najlepszy system nie zadziała, jeśli sami nie zadbamy o prawidłową higienę udostępniania informacji o sobie i swoim życiu w serwisach społecznościowych.

/Rafał Tomaszewski

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone