– Pojawiają się kolejne wersje złośliwego oprogramowania, które podszywa się pod komunikaty aplikacji mobilnych lub serwisów transakcyjnych. Szkodliwe oprogramowanie może przekierowywać kody sms, wyświetlać fałszywe ekrany logowania do aplikacji, wymagające podania dodatkowych danych i w ten sposób wyłudzać dane dostępowe do serwisów transakcyjnych i aplikacji mobilnych – czytamy w komunikacie PKO Banku Polskiego.

Uwaga na hakerów. Wirusy podszywają się pod aplikację bankową

W związku z powyższym bank przypomina klientom o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Wyjaśnia także, że nigdy nie prosi o podawanie szczegółowych danych podczas logowania do aplikacji IKO, czy serwisów transakcyjnych.

W razie, gdy klient obawia się, że jego telefon został zainfekowany złośliwym oprogramowaniem powinien je usunąć poprzez przywrócenie ustawień fabrycznych. Można także skontaktować się z operatorem sieci komórkowej. W takiej sytuacji należy też niezwłocznie zmienić hasło do serwisu transakcyjnego banku.

W tym miejscu warto przypomnieć o wczorajszym komunikacie Komisji Nadzoru Finansowego, która ostrzegała przed podmiotem podszywającym się pod PKO Bank Polski. „Publiczny Kapitał Oszczędności”, zwany także PKO Bank Warszawa żądał od klientów zapłaty za fałszywe certyfikaty – sygnując pisma logiem KNF i sfałszowanym podpisem Przewodniczącego Marka Chrzanowskiego. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj – Oszuści podają się za PKO Bank Polski. KNF ostrzega.

PKO Bank Polski przypomina podstawowe zasady bezpieczeństwa:

  • Przy logowaniu do aplikacji IKO wymagany jest wyłącznie kod PIN.
  • Przy logowaniu do serwisów transakcyjnych banku nie jest wymagane podanie kodu sms lub kodu z karty zdrapki.
  • Nie podawaj numeru klienta i hasła dostępu do bankowości elektronicznej podczas korzystania z aplikacji mobilnej IKO (z wyłączeniem procesu jej aktywacji) – bank tego nie wymaga, jak również nie prosi o instalację żadnych certyfikatów, sterowników ani dodatkowych aplikacji.
  • Nie instaluj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.
  • Zachowaj czujność również podczas pobierania aplikacji z oficjalnych sklepów.
  • Zwracaj uwagę na to, jakich uprawnień wymaga instalowana aplikacja – jeśli żąda uprawnień do wysyłania i odbierania SMSów, zachodzi ryzyko przejęcia przez osoby nieuprawnione SMSów autoryzacyjnych wysyłanych przez bank.
  • Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na Twoim urządzeniu.
  • Ostrożnie podchodź do SMSów lub wiadomości email, pochodzących od nieznanych nadawców – nie klikaj w linki zawarte w wiadomościach SMS lub email, kierujące bezpośrednio na stronę do logowania do serwisu internetowego banku, nie otwieraj załączników do maili, których nie oczekiwałeś.

PKO Bank Polski/RT