23 listopada 2017, 09:00:IT w Administracji GigaCon - Hotel Courtyard, ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa, Polska

PKO BP będzie testował rozpoznawanie głosu

PKO Bank Polski niebawem rozpocznie prace nad testowaniem rozwiązań biometrycznych w celu weryfikacji klientów. Chodzi tutaj o rozpoznawanie głosu, twarzy, układu naczyń krwionośnych dłoni, czy nawet podpisu.

Największy bank w Polsce przetestuje rozwiązanie inżynierów z Politechniki Gdańskiej, a konkretnie z Katedry Systemów Multimedialnych Wydziału Elektroniki Telekomunikacji i Informatyki. Projektem kieruje prof. Andrzej Czyżewski – donosi Puls Innowacji.

Czytaj także: Rafał Antczak nowym prezesem GPW

Jak to działa?

Na cały system składają się specjalne skanery, czujniki i mikrofony, którymi sterują aplikacje przygotowane przez naukowców. To wszystko pomieści urządzenie niewiele większe od laptopa, które zostanie umieszczone na stanowiskach obsługi klienta.

Zdaniem prof. Czyżewskiego główną siłą tego rozwiązania ma być wielostopniowość weryfikacji klienta.

– Komuś może trząść się danego dnia ręka, ktoś inny może mieć chrypę albo zarost. Nasz system dokonuje identyfikacji w oparciu o kilka źródeł danych, więc w wypadku jakichś wątpliwości dotyczących danych z jednego źródła, można będzie oprzeć się na pozostałych danych – wyjaśnił profesor dla Pulsu Innowacji.

Do zweryfikowania podpisu posłuży specjalny długopis, podłączony do urządzenia. Sprawdzana będzie siła nacisku, szybkość pisania czy też kąt nachylenia długopisu. Posłużą do tego odpowiednio specjalne czujniki, akcelerometry i miniżyroskop.

Celem zespołu z Politechniki Gdańskiej jest stworzenie uniwersalnego stanowiska bankowego.

Czytaj także: 35 mln inwestycji w startup, który chce być bankiem

Testy na wielką skalę

Bank PKO BP jest partnerem projektu i zamierza go przetestować w swoich oddziałach. Jest to największy bank w Polsce, który posiada blisko 7 milionów użytkowników. Ciężko wymarzyć sobie lepszego partnera do testowania swojego rozwiązania.

Zdaniem prof. Czyżewskiego PKO BP jest zainteresowany praktycznym wykorzystaniem systemu w przyszłości. Na wiosnę 2017 w 60 oddziałach banku pojawi się 100 urządzeń. Testy mają potrwać około 6 miesięcy.

Co ważne badania będą prowadzone dzięki pomocy grupy klientów, która zgodzi się wziąć udział w testach. Bank może zaoferować jakieś bonusy dla ochotników – mówi Czyżewski dla Pulsu Innowacji.

Od klientów mają również zostać pobrane próbki głosu i pisma oraz skan twarzy. Te informacje zostaną dołączone do poprzednich służących do weryfikacji klienta.

Projekt „Multimodalny biometryczny system weryfikacji tożsamości” dofinansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR). Realizacja projektu rozpoczęła się w 2015 roku i potrwa do wiosny 2018 roku. Całe przedsięwzięcie warte jest prawie 10 mln zł. Na sumę tę składają się środki wyasygnowane przez NCBR oraz PKO BP i sopocką firmę Microsystem, która chce produkować urządzenia skonstruowane przez inżynierów.

W tym miejscu można sobie jednak zadać pytanie, czy jest sens inwestować tyle pieniędzy w rozwój oddziałów bankowych? Bankowość przenosi się do świata online, a fizyczne placówki znikają w coraz większym tempie.

Nowatorskie rozwiązania powinny być implementowane przede wszystkim do mobile’a. Może w przyszłości prof. Czyżewskiemu i jego zespołowi uda się również stworzyć coś ciekawego dla bankowych aplikacji mobilnych.

/Rafał Tomaszewski

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone
  • matheo

    ciekawe rozwiązanie, na pewno jeszcze bardziej usprawni obsługę