„MojeID” umożliwi klientom elektroniczne potwierdzanie tożsamości i łatwy dostęp do usług on-line, także tych wymagających silnego uwierzytelniania. Wprowadzenie usługi wyeliminuje m.in. konieczność posiadania kolejnych loginów i haseł do różnych serwisów. Pozwoli także na przeniesienie do cyfrowego świata nowych usług, które wcześniej wymagały osobistej wizyty w urzędzie, punkcie obsługi czy umawiania się z kurierem.

„MojeID” coraz bliżej. PKO Bank Polski podpisuje list intencyjny z KIRem

Żeby „MojeID” mogło funkcjonować potrzebne są trzy strony – KIR jako świadczący usługę oraz hub, dostawca tożsamości czyli banki oraz dostawcy usług, czyli podmioty komercyjne – pierwszym takim podmiotem został właśnie PGNiG. W praktyce oznacza to, że zawierając umowę on-line klient będzie przekierowany na stronę banku, gdzie po zalogowaniu zaakceptuje potwierdzenie swojej tożsamości przez bank podmiotowi trzeciemu (dostawcy usług).

Wdrożenie „MojegoID” stało się możliwe dzięki wejściu w życie ustawy węzłowej we wrześniu 2018 roku. Początkowo nowe przepisy zezwalały tylko na wspólny login do usług administracji publicznej, ale w niedalekiej przyszłości tymi samymi danymi będzie można się logować także do usług komercyjnych. Więcej na temat ustawy węzłowej można przeczytać tutaj.

Kolejnym krokiem w realizacji porozumienia, będzie pilotażowe wdrożenie kwalifikowanego podpisu elektronicznego mSzafir, wykorzystującego technologię chmurową. Dzięki rozwiązaniu będzie można zdalnie wyrobić certyfikat, wykorzystując do tego uwierzytelnienie tożsamości on-line w usłudze „MojeID”. Porozumienie zakłada również wdrożenie usługi automatyzującej płacenie rachunków Qlips, rozwoju i promocji innowacyjnych form płatności elektronicznych oraz pilotaż procesu przyjmowania płatności WebPOS Paybynet w wirtualnych terminalach.

„MojeID” pojawi się najprawdopodobniej już na początku przyszłego roku, natomiast podpis elektroniczny mSzafir chwilę później. Jeżeli chcecie dowiedzieć się więcej na temat planów PKO Banku Polskiego zachęcamy do zapoznania się z wywiadem z Michałem Macierzyńskim, Dyrektorem Departamentu Usług Cyfrowych i Grzegorzem Pawlickim, Dyrektorem Biura Innowacji w PKO Banku Polskim. Pełną rozmowę można znaleźć tutaj.