PKO BP rozsypało worek z innowacjami. Parę dni temu bank informował o wdrożeniu eParagonów, a dzisiaj pokazał e-Tożsamość, a mamy dopiero wtorek.

PKO Bank Polski, jako pierwszy dostawca e-Tożsamości, umożliwił swoim klientom skorzystanie z usługi mojeID, a PGNiG Obrót Detaliczny jest pierwszym podmiotem komercyjnym, który dołączył do mojeID jako dostawca usług. MojeID w końcu ujrzało światło dzienne, projekt był zapowiadany w listopadzie 2018 roku.

MojeID kreuje przewagę, bo klient będzie musiał zapamiętać tylko jeden zestaw danych potrzebnych do logowania. Obecnie przeciętny użytkownik Internetu zarejestrowany jest w ok. 7 usługach online. Oznacza to, że musi – przynajmniej teoretycznie – wymyślić i zapamiętać 7 różnych loginów i haseł. Oczywiście mało kto dba o higienę bezpieczeństwa.

Ponadto niewystarczające procedury weryfikacyjne ograniczają poziom zaufania do konsumentów, a co za tym idzie – nie pozwalają w pełni rozwinąć zestawu usług, które mogą być świadczone na odległość. Pomijając nawet bariery prawne. Nie jest też tajemnicą, że poziom ryzyka oszustwa ma duży wpływ na cenę.

Tylko w sektorze consumer finance łączna wartość strat z powodu fraudów (oszustw) sięga nawet 700 mln zł rocznie – to równowartość ok. 10 tys. nowych samochodów osobowych. Pokrywają je inni klienci płacąc wyższe ceny za produkty i usługi finansowe, a pośrednio są one pokrywane wyższą ceną każdego produktu, który dostarczany jest klientowi przy użyciu finansowania zewnętrznego, czyli praktycznie każdej większej firmy.

Im będzie prościej i bezpieczniej, tym będzie taniej i efektywniej. MojeID lub inny standard, który zostanie ostatecznie wdrożony – są tutaj elementem kluczowym dla rozwoju e-commerce i innych, jeszcze nienazwanych sektorów gospodarki.

Zapamiętaj nazwę „MojeID”

Być może niedługo będzie to rozwiązanie powszechne jak wtyczka logowania do Facebooka. Na razie e-Tożsamość umożliwia zawarcie umowy z PGNiG bez konieczności przychodzenia do lokalu. Docelowo jednak e-Tożsamość ma być rozwiązaniem powszechnie stosowanym w biznesie, szczególnie przydatnym w e-commerce i m-commerce. Jest to tzw. „bankowe ID” – rozwiązanie to z powodzeniem działa w Szwecji. W Polsce o jego stworzeniu mówi się od lat. Nad projektem MojeID (warto zapmiętać) od dłuższego czasu pracował KIR, który rozwija także projekt mSzafir, który ma pełnić rolę podpisu kwalifikowanego online.

MojeID ma ułatwić zawieranie umów online. Konsumenci będą mogli wybrać bankowe potwierdzenie tożsamości i dzięki niemu unikną np. konieczności reautoryzacji w oddziale lub za pomocą skanu dowodu osobistego. Z projektem wiąże się też nadzieje związane ze zmniejszeniem poziomu fraudów.

– Jako największy bank w kraju i lider w dziedzinie innowacji wdrożyliśmy kolejny produkt podnoszący poziom cyfryzacji społeczeństwa. mojeID zapewnia wygodny dostęp do usług online kilku milionom naszych klientów internetowych – mówi Adam Marciniak, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego. – Nie ma rozwoju cyfrowych usług komercyjnych ipublicznych bez cyfrowej tożsamości. Z mojeID identyfikacja przebiega sprawnie i bezpiecznie. Wykorzystanie danych potwierdzających tożsamość – analogicznych, jak w bankowości elektronicznej – to bardzo duża wygoda dla internautów – dodaje Adam Marciniak.