EBA opublikował raport pod tytułem „Consumer Trend Report 2018/19”. Opracowanie dotyczy trendów z zakresu bankowości detalicznej, które znajdują się pod jurysdykcją EBA. Chodzi o takie produkty jak hipoteka, kredyty konsumenckie, depozyty, rachunki płatnicze, płatności i instytucje pieniądze elektronicznego. Urząd poruszył także zagadnienia związane z dyrektywą PSD2. Pełny raport można pobrać tutaj.

Nowy raport EBA – bankowość elektroniczna i karty płatnicze

W raporcie EBA zwraca uwagę, że kredyty hipoteczne wciąż mają bardzo duży wpływ na finanse konsumentów. W sumie 77% wszystkich pożyczek posiadanych przez gospodarstwa domowe to właśnie kredyty hipoteczne. W ciągu ostatnich pięciu lat ich liczba oraz wartość nieznacznie się zwiększa. Jeżeli chodzi o kredyty konsumenckie, to ich liczba i wartość w tym samy okresie utrzymuje się na stabilnym poziomie.

Najciekawsze dane dla sektora fintech dotyczą jednak bankowości elektronicznej i kart płatniczych. W 2017 roku z e-bankowości korzystało 51% mieszkańców Unii Europejskiej. To ponad dwukrotny wzrost od 2007 roku, kiedy z bankowości elektronicznej korzystało 25% obywateli Wspólnoty. E-bankowość jest szczególnie popularna wśród osób w wieku 25-34 lata – 68% z nich korzysta z tego typu usług. Otwartość na nowe technologie w finansach rośnie wraz z poziomem wykształcenia. Tylko 24% osób z wykształceniem na poziomie szkoły średniej korzystało z e-bankowości w 2017 roku. Natomiast jeżeli chodzi o osoby z wykształceniem wyższym, to w tym samym okresie z tego kanału korzystało aż 77% z nich.

Wzrasta także liczba mieszkańców UE posiadających rachunki płatnicze. Powyżej wykres prezentujący odsetek obywateli poszczególnych krajów Wspólnoty (powyżej 15 roku życia), które posiadają konto w banku. W Polsce rachunek płatniczy posiada niespełna 90% obywateli.

Na koniec 2017 roku obywatele Unii Europejskiej posiadali 812 mln kart płatniczych, co przy liczbie 513 mln mieszkańców daje 1,6 karty płatniczej „na głowę”. Zmniejszyła się także liczba bankomatów w Unii Europejskiej – o 1% do poziomu niespełna 444 tys. urządzeń.

Raport porusza także kwestię tematów, które mają być najważniejsze dla konsumentów – prowizje i opłaty, ocena zdolności kredytowej, edukacja finansowa, cyberbezpieczeństwo i wycieki danych, przejrzystość oferty oraz transakcje międzynarodowe. Klienci chcą mieć jasność ile muszą zapłacić za daną usługę, z jakimi prowizjami muszą się liczyć, albo dlaczego dana instytucja nie chciała udzielić im kredytu i jak badała ich zdolność kredytową. Są to aspekty, na które fintechy powinny zwrócić szczególną uwagę, jeśli chcą szybko pozyskiwać nowych klientów.