1 października 2018, 09:00:BlockchainTech Congress - The Westin Warsaw Hotel, Al. Jana Pawła II 21, 00-854 Warszawa

Płatności głosowe przyszłością usług finansowych

Płatności głosowe przyszłością w finansach

Pierwsi asystenci głosowi pojawili się juz 8 lat temu w postaci należącej do Apple technologii Siri. Obecnie wybór jest znacznie większy. Takie rozwiązania mają Amazon – Alexa – najlepiej sprzedający się produkt tej firmy w ubiegłym sezonie letnim wziąwszy pod uwagę wszystkie oferowane kategorie, Microsoft – Cortana, Google – Now i Samsung Bixby.

Przełomem było w zeszłym roku wdrożenie przez Google (Home) i Amazon (Echo) inteligentnych głośników umożliwiających m.in. zarządzanie domem i sprzętami domowymi – coraz więcej wytwórców takich urządzeń wyposaża je w taką funkcję komunikacji.

Czytaj także: Nowości w płatności za parkowanie w aplikacji mPay

Coraz chętniej korzystamy z usług asystentów głosowych

Cyfrowi, głosowi asystenci dostarczają news-ów, informacji o pogodzie, można poprzez nich zamawiać w sklepach internetowych i dokonywać płatności. Według Pew Research, 77 proc. konsumentów w USA posiada smartfona, a 51 proc. ma tablet. Aż 75 proc. posiadaczy iPhone’a używa asystenta Siri, a w przypadku telefonów wykorzystujących Androida to 63 proc. użytkowników.

Badania BI Intelligence wskazują, że liczba urządzeń domowych opartych na zarządzaniu głosem wzrośnie z 39 milionów w roku 2017 do 73 mln w ciągu pięciu lat. Dane Capgemini z zeszłego roku na podstawie badań z USA i Europy Zachodniej są jeszcze bardziej optymistyczne – aż 51 proc. konsumentów, włączając w to kierowców korzysta z asystentów głosowych, zdecydowana większość – 81 proc. poprzez smartfony. Główną przyczyną zachęcającą do tych działań jest wygoda – ludzie wypowiadają 125-175 słów na minutę, a średnia liczba słów wprowadzonych na klawiaturę to mniej niż 40.

Czytaj także: Po 15 latach współpracy eBay rezygnuje z PayPala

Możemy mieć własne centrum dowodzenia

Dlatego 82 proc. konsumentów podaje szybkość jako kluczowy czynnik korzystania z głosowej technologii. Ciekawie wygląda struktura użytkowników urządzeń oferujących tego typu możliwości. Wcale nie są to najmłodsi konsumenci. Dominują osoby w wieku 32-45 lat (28 proc.), a tych w przedziale 22-32 jest tyle samo co widełkach 46-60 lat
(tj. 24 proc.).

Jako najczęstszy cel korzystania z asystentów głosowych wymieniają oni:

  • sprawdzanie informacji, ofert, przepisów kulinarnych i umawianie spotkań (82
    proc) ,
  • uzyskanie dostępu do streamingu muzyki i video,
  • uzyskanie dostępu do serwisu wsparcia klienta różnych firm i marek,
  • ponad jedna trzecia użytkowników zamówiła tą drogą towary lub jedzenie,
  • 31 proc. zarządzało urządzeniami domowymi,
  • a jedna czwarta zleciła dokonanie płatności.

Czytaj także: Monetyzacja danych wśród trendów IoT na 2018 rok

Płatności realizowane głosem

Dane BI Intelligence wskazują, że płatności za pomocą głosowych asystentów dokonało już 18 mln Amerykanów, a dynamika wzrostu wynosi ponad 30 proc. rocznie – oznacza to że 30 proc. – 80 mln dorosłych obywateli USA używać będzie technologii głosowej w sferze finansowej w roku 2022. Głównymi operatorami płatności są Amazon oraz Google, a PayPal, Venmo i Square Cash oferują głosowe płatności poprzez Siri. Firmy te chcą być liderami na tym szybko rosnącym rynku.

Duże banki jak Bank of America, Capital One, USSA udostępniają też interface-y umożliwiające tego rodzaju płatności. Dostawcami odpowiedniej technologii opartej na sztucznej inteligencji dla sektora bankowego są głównie Nuance i Personetics. Poza USA rozwiązaniami takim dysponują m.in. takie firmy z sektora fintech jak brytyjski challenger bank Monzo, niemiecki N26 czy Royal Bank of Canada. W Polsce technologia głosowa w bankach występuje głównie jako element uwierzytelnienia klienta w trakcie logowania. Płatności realizowane głosem dotyczą jednak przede wszystkim małych sum związanych ze sferą e-commerce – np. zakupów środków czystości, muzyki lub biletów na różne wydarzenia.

Czytaj także: Cyberbezpieczeństwo – powszechne uwierzytelnianie biometryczne efektem PSD2

A co z bezpieczeństwem?

Zastrzeżenia związane z bezpieczeństwem są też głównym powodem, który powstrzymuje potencjalnych klientów z korzystania z usług cyfrowych pomocników. Dlatego większość konsumentów (69 proc.) używa technologii w zaciszu domowym, a jedynie 32 proc. jest skłonnych robić to w miejscach publicznych. Czynnikiem powstrzymującym od wydawania poleceń w takich przypadkach może też być swoista nieśmiałość.

Komfort i bezpieczeństwo może zostać podniesione poprzez dodanie wizualnych interface-ów jak jest to w przypadku Amazon Alexa Show, dzięki którym klienci będą mogli widzieć dane dokonywanej transakcji i potwierdzić ją…. także głosem. To może zachęcić do dokonywania bardziej złożonych płatności jak różnego rodzaju przelewy, pożyczki i lokowanie środków. Niektóre aplikacje już umożliwiają płatności P2P lub spłatę salda na karcie kredytowej.

Czytaj także: Zamów jedzenie w aplikacji KFC i odbierz je bez kolejki w restauracji