Ustalone nowym porozumieniem zmiany we współpracy dostosowują obszar formalności celnych w obrocie pocztowym do unijnych oraz krajowych przepisów prawa celnego, związane są też z koniecznością dostosowania do zmian organizacyjnych wynikających z przepisów ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej.

Celem podpisanego porozumienia jest zapewnienie sprawnej realizacji obrotu pocztowego z krajami spoza Unii Europejskiej oraz doprecyzowanie zasad dokonywania zgłoszeń celnych w tym obrocie. Ścisła współpraca organów KAS i pocztowych jest niezbędna do osiągnięcia tego celu, zwłaszcza w dobie nowych wyzwań, jakie niesie ze sobą rozwój zamówień internetowych i związany z nim wzrost liczby przesyłek sprowadzanych z zagranicy. Wspólnie musimy dbać o ochronę rynku, eliminując zagrożenia i potencjalne nieprawidłowości, ale także usprawniając procedury, tam gdzie jest to możliwe  – powiedział wiceminister Marian Banaś podczas spotkania z przedstawicielami Poczty Polskiej.

Czytaj także: Poczta Polska od nowego roku rusza z usługą Polecony eCommerce

Współpraca pocztowców i służb celnych

Jednym z głównych trendów na rynku eCommerce jest rozwój transgranicznego handlu internetowego, co przekłada się na dynamiczne wzrosty w obszarze rynku przesyłek międzynarodowych. Obsługa rosnącej liczby przesyłek z zagranicy wymaga dobrej współpracy pocztowców i służb celnych. Ważne jest sprawne stosowanie procedur celnych na całej trasie przesyłek, w szczególności w sortowniach Poczty Polskiej, dzięki czemu przesyłki szybciej trafią do adresatów mówi Przemysław Sypniewski, prezes zarządu Poczty Polskiej

– Zawarte porozumienie pozwoli na sprawniejszą realizację obrotu pocztowego z krajami spoza Unii Europejskiej, co jest szczególnie istotne przy obsłudze przesyłek z Chin, których liczba systematycznie rośnie dodaje Przemysław Sypniewski.

Czytaj także: Strona internetowa Banku Pocztowego dostępna w języku ukraińskim

Liczba przesyłek z Chin wciąż rośnie

Poczta Polska notuje w ostatnim czasie bardzo wysoką dynamikę wzrostu liczby przesyłek z  chińskich portali zakupowych. W listopadzie 2017 roku było ich o 100% więcej, niż w analogicznym okresie 2016 roku, zaś w grudniu już o blisko 200% więcej. W ostatnich miesiącach 2017 roku do polskich odbiorców przysłano ponad pół miliona przesyłek Expres PRIME, podczas, gdy w 2016 roku średnio było ich 20 tys. Nowy Jedwabny Szlak, to nie tylko przesyłki polskich eKlientów.

Po podpisaniu 22 września 2017 roku przez Pocztę Polską i China Post Group China Post Group wstępnego porozumienia dotyczącego transportu przesyłek drogą lądową, polski operator pocztowy zaczyna pełnić ważną rolę  w wymianie handlowej między Azją a Unią Europejską na Nowym Jedwabnym Szlaku. Przesyłki transportowane drogą kolejową do portu przeładunkowego w Małaszewiczach są następnie ekspediowane do prawie 30 krajów europejskich.

Czytaj także: Banki sceptyczne wobec Bitcoina

W planach nowe punkty odprawy celnej

Porozumienie zawiera szczegółowy opis trybu postępowania organów celnych i pocztowych przy dopełnianiu formalności związanych z odprawą celną przesyłek pocztowych. Zapewnia to standaryzację procedur, jak również stanowi istotny element informacyjny dla uczestników całego procesu związanego z odprawą celną przesyłek pocztowych, zarówno po stronie celnej, jak i pocztowej.

Obecnie na terenie kraju funkcjonuje 6 punktów, w których realizowane są formalności celne w obrocie pocztowym. Następnym krokiem zacieśnienia współpracy KAS z Pocztą Polską są rozmowy na temat utworzenia nowych punktów odprawy celnej w kolejnych sortowniach, co pozytywnie wpłynie na sprawność doręczania przesyłek zagranicznych.

Czytaj także: Bank BGŻ BNP Paribas rozpoczął współpracę z Carrefour Polska