Revo Technologies to dostawca cyfrowych form finansowania zakupów. Fintech oferuje zarówno płatności odroczone, jak i systemy spłaty w ratach. Firma chce być kluczowym partnerem biznesowym dla wiodących polskich (i nie tylko) podmiotów e-commerce oraz tradycyjnych sieci handlowych. Zapraszamy na wywiad z Irene Shvakman (zdjęcie główne), co-founderką Revo Technologies.

Rafał Tomaszewski: Na początku chciałbym zapytać o Twoje doświadczenie, jeśli chodzi o pracę w sektorze Fintech. Co możesz powiedzieć na ten temat?

Irene Shvakman: Zaplecze merytoryczne budowałam w oparciu o ponad 20 lat współpracy z wiodącymi instytucjami z sektora (m.in.z McKinsey & Co). Doradzałam największym bankom i firmom ubezpieczeniowym w budowaniu strategii, nadzorowałam ich wzrost oraz pomagałam w procesie transformacji operacyjnych i technologicznych. Doświadczenie to pomogło mi zrozumieć jak ogromne możliwości dają nowoczesne technologie i innowacje w finansach oraz dostrzec tkwiący w nich potencjał.

R.T.: Co było głównym czynnikiem motywacyjnym do założenia Revo Technologies?

 I.S.: Główną inspiracją do założenia Revo była chęć zbudowania szybko rozwijającej się i odnoszącej sukcesy spółki z sektora lendtech. Naszą misją od samego początku było promowanie usług poprawiających jakość procesu zakupowego zarówno dla sieci handlowych jak i konsumentów. Założenia te pomogły nam opracować plan, zgodnie z którym Revo miało dostarczać sklepom offline i online płatności odroczone oraz usługi umożliwiające spłatę zobowiązania w częściach.

Płatności odroczone nie są wyłącznie fenomenem lokalnym, przypisanym do rynku CEE i Europy Wschodniej. Usługa ta stała się osobną gałęzią sektora fintech w ujęciu globalnym. To pokazuje, że młodsi konsumenci, w tym szczególnie Millenialsi i przedstawiciele generacji Z, są zainteresowani innowacyjnymi metodami płacenia za swoje zakupy. Odchodzą od tradycyjnych produktów bankowych na rzecz rozwiązań szybszych, mniej skomplikowanych i bardziej transparentnych.

Nasze dotychczasowe doświadczenia w Polsce pokazują, że młodzi konsumenci, tak samo jak ich rówieśnicy na całym świecie, są otwarci na cyfrowe rozwiązania finansowe oraz równie szybko je przyswajają.

R.T.: Jaka jest Wasza wizja i pomysł na najbliższy czas? Jak chcecie rozwinąć Revo?

I.S.: Popyt na nasze usługi wśród młodszych konsumentów jest bardzo duży. Nasza strategia zakłada odpowiadanie na ich potrzeby (jak również sprzedawców), poprzez oferowanie rozwiązań  zapewniających maksymalną wygodę korzystania.

W tej chwili jesteśmy wiodącym graczem w naszym regionie operacyjnym. Obecnie działamy w Polsce, Rumunii i Rosji. Jest to o tyle kluczowe dla naszej działalności, że są to rynki z ponad 250 milionami konsumentów, którzy potencjalnie mogą stać się naszymi klientami. Bardzo ważnym jest, by działać w wielu miejscach jednocześnie. Pozwala to spojrzeć na biznes z szerszej perspektywy, niezbędnej do pozyskiwania kapitału i dokonywania inwestycji w nowe rozwiązania technologiczne. Chcemy rozszerzać działalność na cały region CEE, w którym siła nabywcza konsumentów oraz sprzedaż online rosną znacznie szybciej niż w Europie Zachodniej.

R.T.: Co czyni rozwiązanie Revo wyjątkowym?

I.S.: Nasze rozwiązanie jest zaprojektowane w taki sposób, by zapewnić sprzedawcom jak najlepsze wyniki, a konsumentom  możliwie najlepsze doświadczenie zakupowe. Revo funkcjonuje w oparciu o kilka tzw. “key messeges”, które można traktować jako swojego rodzaju koncepty biznesowe:

– Pierwszym z nich jest GDZIEKOLWIEK. Młodsza generacja konsumentów chce mieć możliwość łatwego i wygodnego dokonania płatności (w tym odroczonej) GDZIEKOLWIEK kupuje. Dostarczamy więc naszą usługę zarówno online, jak i offline (jako pierwsi w Polsce operujemy w obu kanałach). Takie działanie nie tylko wpisuje się w oczekiwania konsumentów, ale również pozwala sprzedawcom zaoferować jedno, spójne rozwiązanie w każdym punkcie styczności klienta z marką (aplikacja mobilna, sklep online, sklep stacjonarny, punkt odbioru zamówienia).

– Kolejnym jest WYBÓR. Konsument chce mieć WYBÓR jeśli chodzi o kwotę jaką wydaje na zakup. Dzięki naszemu rozwiązaniu, sprzedawca może zapewnić swoim klientom WYBÓR dogodnej metody sfinansowania zakupu. Mogą oni odroczyć płatność o 30 dni lub rozłożyć spłatę na wygodne części w okresie od 3 do 24 miesięcy. W Polsce olbrzymia część klientów sklepów online decyduje się na drugą z wymienionych przeze mnie metod. Raty sprzyjają dokonywaniu większych zakupów, co jest czynnikiem kluczowym dla sprzedawców. Zauważyliśmy, że w polskich sklepach dzięki zastosowaniu spłaty w częściach, wartość koszyka wzrastała średnio od 2 do 3 razy.

– Trzecim konceptem jest POWTARZALNOŚĆ. Zarejestrowani użytkownicy naszych usług mogą bez przeszkód kontynuować zakupy, płacąc za każdym razem za pomocą jednego kliknięcia. Zwiększamy ich limity kredytowe automatycznie po każdej terminowej spłacie zobowiązania. W rezultacie, polscy partnerzy Revo odnotowują blisko 2 razy wyższą częstotliwość zakupową w swoich sklepach.

– Po czwarte WIĘCEJ. Kupujący chcą korzystać z płatności odroczonych nie tylko w kontekście dokonywanych przez nich zakupów, ale także w przypadku pozostałych potrzeb. Poprzez naszą aplikację mobilną, która pojawi się w Polsce już wkrótce, będziemy umożliwiać konsumentom wypłatę gotówki czy wysyłania pieniędzy. Chcemy, by nasz klient był w stanie zrobić znacznie WIĘCEJ niż tylko płatność.

Równie ważną zasadą, którą kieruje się nasza spółka jest PARTNERSTWO DŁUGOTERMINOWE. Revo może się pochwalić najdłuższymi partnerstwami z kluczowymi sieciami detalicznymi w regionie, przy jednoczesnym zachowaniu rentowności biznesu. Dzięki temu posiadamy wystarczające doświadczenie i środki, by inwestować w rozwijanie coraz lepszych rozwiązań dla naszych partnerów oraz rozszerzać naszą działalność na rynki zewnętrzne. Oznacza to również, że dysponujemy dużą bazą danych konsumenckich, które pozwalają nam na zatwierdzanie większej liczby wniosków, finansowanie wyższych kwot zakupów oraz znaczne wydłużenie czasu spłaty. Widzimy, że w wielu przypadkach nasza konkurencja ponosi straty w dłuższym okresie działania. W naszym biznesie taki model zdecydowanie nie jest pożądany.

R.T.: Jak wygląda sytuacja w kontekście Waszych inwestorów i kolejnych rund finansowania?

I.S.: Mamy ten komfort, że nasza spółka generuje zyski. Nie uzależniamy więc naszego rozwoju od kolejnych rund finansowania. Dzięki temu możemy dokonywać długoterminowych inwestycji w nasze partnerstwa oraz rozwój produktów.

Jak do tej pory pozyskaliśmy 50 milionów dolarów kapitału podczas trzech rund inwestycyjnych. Nasza silna pozycja finansowa pozwala nam również pozyskiwać dodatkowe finansowanie w formie kredytów, które przeznaczamy na rozwój partnerstw biznesowych.

R.T.: Większość fintechów ma problemy z rentownością.

I.S.: To prawda. My jednak posiadamy stabilnych inwestorów, którzy wierzą w nasz model biznesowy i naszą skuteczność operacyjną. Fakt, że jesteśmy rentowną firmą czyni nas dojrzałymi partnerami dla podmiotów e-commerce, sklepów stacjonarnych oraz instytucji finansowych. Daje nam to również pewność siebie i stabilność rozwojową, dzięki którym możemy sobie pozwolić na budowanie strategii w oparciu o długoterminowe cele.

R.T.: Co chcecie osiągnąć w Polsce?

 I.S.: Polska jest dla nas nie tylko niezwykle ważnym rynkiem, ale również HUBem operacyjnym dla całego regionu CEE. Jesteśmy tutaj już od jakiegoś czasu. Analizujemy mechanizmy rynkowe i zbieramy dane. Nawiązaliśmy kilka ważnych partnerstw w celu testowania naszej oferty i przystosowania jej do potrzeb polskich konsumentów. Stworzyliśmy też w Polsce silny i doświadczony zespół, który skupia się na budowaniu naszego biznesu na miejscu.

Nasz plan jest prosty. Chcemy być kluczowym partnerem dla wiodących polskich (i nie tylko) podmiotów e-commerce i tradycyjnych sieci handlowych.

R.T.: A jakie są Wasze plany na najbliższe miesiące? A może nawet na najbliższe lata? Chcecie pójść w ślady Klarny i uzyskać licencję bankową?

I.S.: Mamy przejrzystą strategię działania. Chcemy skupić się na realizacji naszej misji, jaką jest dostarczenie konsumentom możliwie najlepszego doświadczenia zakupowego i poprawianie wyników finansowych naszych partnerów. Podejmujemy konkretne kroki w celu inwestowania w regionie i budowania silnych partnerstw na naszych głównych rynkach. Istnieje szereg usług, które planujemy wdrożyć w najbliższych miesiącach, w tym nasze nowe aplikacje mobilne dla sklepów i kupujących. Więcej informacji przekażemy w nadchodzących miesiącach.

R.T.: Dziękuje za rozmowę.

I.S.: Dziękuję.

Z Irene Shvakman rozmawiał Rafał Tomaszewski.