Klienci polskich banków znaleźli się też w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o popularność bankowości online i mobilnej. Obok badania opinii konsumentów, Mastercard opublikował też europejską mapę instytucji finansowych oferujących najbardziej innowacyjne, cyfrowe usługi, w tym aplikacje mobilne. W zestawieniu tym uwzględniono 5 instytucji z Polski.

Czytaj także: Tak wygląda Tesla Model 3

Polacy entuzjastami bankowości cyfrowej

Co mówią klienci banków w Polsce.

Dostęp do konta przez internet stał się standardem w ofercie polskich banków, a kilka milionów Polaków korzysta już z usług bankowych za pośrednictwem smartfona. Najnowsze badanie Mastercard potwierdza, że Polacy są w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o popularność cyfrowych rozwiązań w bankowości. Aż 91% ankietowanych dokonuje transakcji finansowych online lub przez aplikację mobilną przynajmniej raz w miesiącu, co jest najlepszym wynikiem w Europie (ex aequo z Holandią, przy średniej europejskiej 85%).

Natomiast niemal co drugi respondent z Polski (45%) dokonuje takich transakcji przynajmniej raz w tygodniu (średnia europejska 38%). Ponadto, 88% spośród badanych Polaków deklaruje, że aktualnie jest klientem banku, który umożliwia korzystanie z bankowości online lub mobilnej, bądź już wcześniej korzystało z takich usług (wyższy odsetek tylko w Hiszpanii, Rosji i Szwecji; średnia europejska 85%).

Klienci polskiej bankowości są zadowoleni, że mają do dyspozycji coraz więcej i coraz bardziej zaawansowanych cyfrowych usług finansowych. 68% z nich twierdzi, że chętnie korzysta z nowych, elektronicznych rozwiązań, które sprawiają, że „bankowanie” jest prostsze i bezpieczniejsze. Z drugiej strony, tylko 2% badanych z Polski uważa, że tradycyjna bankowość im wystarcza i nie oczekują żadnych usprawnień (średnia europejska 5%).

Czytaj także: Samoobsługowe stanowiska dla klientów PKO BP

Wygodniej i szybciej niż w oddziale

Mastercard_Digital-Banking-Study

Wśród zalet cyfrowej bankowości Polacy najbardziej doceniają jej prostotę i łatwość użycia (63%), oszczędność czasu (59%), bezpieczeństwo (51%, najwyższy wskaźnik w Europie) oraz niskie opłaty (48%, również najwięcej w Europie). Z kolei zastanawiając się nad zmianami, które powinien wprowadzić ich bank, na pierwszym miejscu Polacy wymieniają możliwość łatwego korzystania z bankowości z dowolnego miejsca (37%), a następnie przejrzystość i możliwość kontrolowania swoich wydatków w czasie rzeczywistym (34%).

Coraz częściej Polacy wolą korzystać z usług finansowych z pomocą komputera lub smartfona
niż odwiedzać bankowe oddziały. W badaniu Mastercard tylko 35% z nich zadeklarowało, że było z wizytą w banku w ciągu ostatniego miesiąca. Z kolei 70% odwiedziło swój bank w ciągu ostatniego roku. 91% ankietowanych z Polski uważa, że za 10 lat stacjonarne oddziały banków wciąż będą istniały, ale 68% jest zdania, że będzie ich coraz mniej.

Czytaj także: Wywiad z robotem? Aalia może realizować nawet 70% zadań konsultanta call center

Banki z Polski wyróżnione za mobilność

Polacy coraz bardziej lubią bankowść cyfrową.

Oprócz badania opinii klientów, Mastercard przygotował też europejską mapę instytucji finansowych, oferujących najbardziej innowacyjne usługi cyfrowe. Firma uwzględniła w tym zestawieniu 5 instytucji z Polski, których rozwiązania mobilne szczególnie się wyróżniają: ING Bank Śląski, mBank, Bank Millennium, Bank Pekao SA oraz PKO Bank Polski.

– Banki działające na polskim rynku często jako pierwsze wprowadzają nowatorskie rozwiązania, służąc instytucjom zagranicznym jako wzór do naśladowania. Chętnie je w tym wspieramy, ponieważ wiemy, że konsumenci oczekują dziś prostych i bezpiecznych rozwiązań elektronicznych. Aplikacje mobilne, które funkcjonują dziś w Polsce, należą do najbardziej zaawansowanych w Europie. Coraz częściej integrują też funkcje zbliżeniowych płatności mobilnych i inne nowatorskie rozwiązania, takie jak biometryczne potwierdzanie tożsamości – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

Mastercard od lat wspiera proces cyfryzacji sektora finansowego. Firma oferuje bankom wiedzę technologiczną, infrastrukturę i produkty, a także udostępnia ogólnoświatową sieć płatności, dzięki czemu mogą one skupić się na udostępnianiu wygodnych i bezpiecznych usług, które zaspokajają potrzeby klientów ery cyfrowej. W efekcie Mastercard jest preferowanym dostawcą rozwiązań płatniczych dla wielu banków w całej Europie, w tym w Polsce.