To sytuuje Polaków w czołówce krajów, których mieszkańcy nie są w rzeczywistości lojalni wobec marki samochodów wynika z najnowszego raportu L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance „Lojalność – uwaga, produkt delikatny!”.

Deklaracje Polaków nie idą w parze z działaniem

Według autorów analizy, w zestawieniu mniej przywiązani do marek samochód są tylko Hiszpanie (23 proc. osób ma obecnie samochód takiej marki jak poprzednio) oraz Portugalczycy (21 proc.). Po drugiej stronie, pod względem potwierdzonych wskaźników lojalności wśród nabywców nowych samochodów, znajdują się Japonia, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy i Francja.

83 proc. Polaków deklaruje lojalność wobec marki samochodu. Mimo deklaracji o lojalności, tylko 25 proc. Polaków w ostatnim czasie kupiło samochód tej samej marki jak poprzednio (średnia dla 15 krajów, biorących udział w badaniu to 34 proc.).

Co jeszcze wynika z badania?

  • 80 proc. Polaków deklaruje, że chciałoby kupić samochód marki, którą nigdy wcześniej nie jeździło jako kierowca (średnia 73 proc.),
  • 65 proc. Polaków uważa, że ich rodzice są lub byli bardziej lojalni wobec marki samochodu, 67 proc. jest zdania, że ich dzieci są lub będą lojalne w tej kwestii,
  • kierowcy uważają, że jednorazowy wynajem samochodów, carsharing lub współdzielenie nie przyczyni się do spadku lojalności,
  • 39 proc. Polaków uważa, że ludzie wkrótce przestaną kupować samochody
    i przerzucą się na usługi współużytkowania aut,
  • najbardziej lojalni wobec marek samochodów są konsumenci w krajach o niskich dochodach lub tych, które przeszły głęboki kryzys finansowy (Meksyk, Brazylia, RPA, Włochy, Hiszpania, Portugalia),
  • najważniejszymi czynnikami wyboru aut są: zaufanie do marki/modelu, zadowolenie
    z usług dealera samochodowego, cena i atrakcyjna oferta handlowa.

Czy cena samochodu jest najważniejsza?

Choć Polacy deklarują, że atrakcyjna oferta cenowa nie jest najważniejsza – jak się okazuje, dla 38 proc. badanych jest ona czynnikiem najbardziej istotnym, który skłania do ewentualnej zmiany marki. A co sprawia, że Polacy są lojalni wobec marek samochodów?

Przede wszystkim wiąże się to z ich zadowolenia z poprzedniego modelu. To warunek istotny dla 63 proc. osób, które wzięły udział w badaniu. Bardzo ważne jest również zaufanie do marki, które jest czynnikiem dużej wagi dla 52 proc. ankietowanych. Z kolei atrakcyjna oferta handlowa może utrzymać wierność 18 proc. klientów, natomiast 13 proc. kupuje takie same auta z przyzwyczajenia, a 11 proc. niechętnie podejmuje ryzyko związane ze zmianą.

Producenci i dealerzy samochodowi muszą zatem mieć na uwadze, że choć są sposoby, by zachęcić nowych klientów do zakupu, utrzymanie ich na dłużej staje się prawdziwym wyzwaniem. Jak wynika z analizy L’Observatoire Cetelem BNP Paribas Personal Finance, w przypadku rozczarowania marką czy modelem, kierowcy są nieustępliwi i aż 83 proc. badanych (w Polsce 82 proc.) twierdzi, że nie ma odwrotu i marka jest dla nich na zawsze stracona.