W ciągu roku wydatki te wzrosły o 24%! W kwocie tej mieści się zakup głośników słuchawki, muzyki, abonamentu do serwisów streamingowych, itp. Okazuje się, że mężczyźni przeznaczają na rozrywkę audio o 500 zł rocznie więcej niż kobiety.

Ponad połowa Polaków (54%) codziennie zakłada słuchawki. Na szczycie rankingu, co jest zrozumiałe, znajdują się osoby młode – od 25 do 34 lat, które korzystają z treści audio przeciętnie przez 3 godziny i 6 minut dziennie. Średnia europejska to 1 godzina i 53 minuty.

Kiedy słuchamy?

Z badania „Mastercard Sound Index” wynika, że chętnie słuchamy materiałów audio podczas biegania czy innych ćwiczeń na świeżym powietrzu – wskazało tak 69% ankietowanych. Aż 82% badanych odtwarza muzykę, podcasty lub audiobooki w trakcie sprzątania, a jeszcze więcej, bo 86% – w podróży.

Jak pokazują wyniki badania, chociaż kobiety słuchają treści audio więcej niż mężczyźni, to różnica wynosi jedynie 7 minut — w przypadku pań jest to 156 minut, a w przypadku panów 149 minut dziennie.

Z kolei osoby w wieku 35–44 lat słuchają więcej audiobooków niż jakakolwiek inna grupa wiekowa. Co ciekawe, ta sama grupa spędza najwięcej czasu na czytaniu papierowych wydań książek. Im jesteśmy dojrzalsi tym chyba bardziej cenimy sobie dłuższe formy. W ostatnim czasie doszło do niebywałego rozkwitu popularności audiobooków – pojawiły się serwisy streamingowe z korzystną i bogatą ofertą dla słuchaczy. Nie bez znaczenia jest także marketing – reklama ze znanymi aktorami przyciąga nowych użytkowników. Jeśli chcesz wiedzieć, który serwis streamingowy to przeczytaj ten artykuł.

Czego słuchamy?

Dużą popularnością cieszą się kojące dźwięki natury.  Śpiew ptaków, liście szumiące na wietrze i fale uderzające o skały okazały się ulubionymi dźwiękami ankietowanych z Polski. W zestawieniu znalazły się też odgłosy świerszczy, krople deszczu uderzające w okno i gra na fortepianie. W końcu  jesteśmy ojczyzną Chopina.

Tożsamość dźwiękowa

Rozpoznawalność marki nie ogranicza się tylko do logotypu, ale również dźwięku. Mastercard chwali się, że intensywnie pracuje nad swoją tożsamością dźwiękową, tak by stała się ona także kluczowym elementem kojarzonym z marką dzisiaj i w przyszłości.

Technologia wywiera duży wpływ na nasz słuch, a dzwonki, alerty i wibracje telefonów należą do mocno rozpoznawalnych przez Polaków dźwięków. Prawie połowa (43%) ankietowanych stwierdziła, że potrafi wskazać markę po jej dźwięku, a aż 57% badanych jest w stanie podać tytuł filmu, słuchając jego ścieżki dźwiękowej.

Pierwsza dziesiątka ulubionych dźwięków w Polsce:

  • Śpiew ptaków
  • Drzewa szumiące na wietrze
  • Fale uderzające o skały
  • Odgłosy świerszczy
  • Krople deszczu uderzające w okno
  • Gra na fortepianie
  • Mruczenie kota
  • Trzaskający ogień
  • Gra na skrzypcach
  • Śmiech niemowląt