Koszyk Roku to badanie jakości serwisu w sklepach internetowych działających w Polsce, organizowane przez Twisto w partnerstwie z ING Bankiem Śląskim, Mastercard i Edisondą. Podczas badania specjaliści testują strony internetowe 100 największych sprzedawców online pod kątem kilkuset kryteriów, wcielając się w rolę klienta i zwracając uwagę na usprawnienia i utrudnienia podczas zakupów.

W tym roku badanie Koszyk Roku obejmuje mobilne strony internetowe sklepów, a także oferowane przez nie aplikacje. Pełne wyniki trzeciej edycji poznamy na początku listopada.

Zakupy przez aplikację zyskują na popularności

Jak pokazują pierwsze wyniki badania, 52 proc. sprzedawców umożliwia zakupy wyłącznie przez www.

– Już 35 proc. e-sprzedawców, obok stron www, udostępnia klientom także mobilne aplikacje natywne. 8 proc. e-sklepów posiada PWA, czyli progressive web app – aplikację internetową, która uruchamia się jak zwykła strona www, ale jednocześnie umożliwia stworzenie wrażenia działania jak natywna aplikacja mobilna, m.in. poprzez możliwość ściągnięcia skrótu na pulpit telefonu. 5 proc. e-sklepów oferuje kupującym wszystkie wspomniane rozwiązania jednocześnie – zarówno aplikację natywną jak i webową – mówi Agnieszka Jabłońska-Twaróg, dyrektor komunikacji w Twisto, odpowiedzialna za badanie Koszyk Roku 2020.

– W ubiegłorocznej edycji Koszyka Roku sprawdzaliśmy, czy e-sklepy dostosowały swoje witryny do potrzeb osób kupujących przez telefony komórkowe. Okazało się, że mobilne wersje stron ma przeszło 95 proc. sprzedawców. W tym roku rozszerzymy zakres analiz o oferowane przez sklepy aplikacje. Sprawdzimy, czy user experience aplikacji dorównuje witrynom, a zatem czy inwestycja w aplikację jest w każdym przypadku uzasadniona. Pokażemy też najlepsze praktyki i najmniej przyjazne użytkownikom rozwiązania – dodaje.

W badaniu uwzględnione są wyłącznie aplikacje, które pozwalają klientowi przejście przez cały proces zakupowy (od wyboru produktu, przez złożenie zamówienia po dokonanie płatności) i jednocześnie działają na systemie Android, z którego korzysta przeszło 95 proc. użytkowników w Polsce.

Aplikacje mobilne zdobywają rynek

Wzrost popularności aplikacji w e-commerce wpisuje się w ogólny trend rosnącej roli kanału mobile wśród konsumentów. Od dłuższego czasu stale rośnie liczba osób korzystających z usług bankowości mobilnej. Według danych Związku Banków Polskich z bankowych aplikacji mobilnych w drugim kwartale 2020 r. korzystało rekordowe 13 mln Polaków. Telefon komórkowy coraz częściej staje się narzędziem do zarządzania nie tylko naszym portfelem, ale wręcz całym gospodarstwem domowym.

– Posiadanie aplikacji przez sklep internetowy może stanowić istotną przewagę konkurencyjną w tej grupie klientów. Dlatego też umożliwiliśmy wygodne instalowanie naszych metod płatności/naszej bramki płatniczej imoje w aplikacjach sklepowych – mówi Kamil Adamski, Menedżer e-Commmerce z ING Banku Śląskiego.

Pełne wyniki badania Koszyk Roku 2020, w tym ranking najbardziej przyjaznych sklepów internetowych zostaną zaprezentowane w listopadzie 2020 r. Partnerami badania Koszyk Roku 2020 są, imoje ING Bank Śląski, Mastercard, Edisonda, Semstorm i ShopRank. Organizatorem badania jest fintech Twisto.