Z badania wynika także, że ponad 60% millenialsów wolałoby uniknąć dotykania terminala płatniczego, a konkretnie klawiatury do podawania PIN. Nie jest tajemnicą, że przed pandemią przyciski terminali POS w niektórych punktach handlowych, nie były regularnie czyszczone. Zwyczaj dezynfekcji i częstego czyszczenia urządzeń to nowy nawyk, który zawdzięczamy pandemii.

Nic zatem dziwnego, że młodzi, ale nie tylko oni, wybierają bezstykowe metody płatności – np. za pomocą telefonów lub kart płatniczych, co w przypadku tych ostatnich jest ostatnio prostsze i wygodniejsze dzięki podniesieniu limitu płatności bezstykowych bez PIN do 100 zł.

W końcu zaczęliśmy płacić rachunki online

Również inne czynności, do tej pory utożsamiane z gotówką, powoli przenoszą się do Internetu. Podczas kwarantanny prawie połowa Polaków (47 proc.) opłaca rachunki w sieci lub za pośrednictwem aplikacji mobilnych. 75 proc. respondentów deklaruje, że po okresie samoizolacji będzie uiszczało rachunki wyłącznie przez Internet.

– Od czasu pandemii Covid-19 ludzie unikają płacenia gotówką z obawy przed zakażeniem. Polacy niechętnie korzystają z ekranów dotykowych w sklepach. Ten nowy trend nie zniknie – wręcz przeciwnie, będzie częścią nowej rzeczywistości – stwierdza Efi Dahan, dyrektor generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej i Ameryce Łacińskiej.

Pandemia przyśpieszyła zmiany o 4 lata

– Aż 8 na 10 Polaków odkryło zalety zakupów online podczas okresu samoizolacji, m.in. brak kolejek (64 proc.) czy dostępność dostawy do domu (62 proc.). Gdy cały świat utknął w czterech ścianach, głód zakupów stał się jeszcze większy. Przez ostatnie lata widoczny był trend powolnego porzucania gotówki na rzecz płatności cyfrowych, ale w ciągu ostatnich kilku miesięcy zaobserwowaliśmy zwiększenie tempa tej zmiany. Podczas pandemii dokonał się postęp, który w zwykłych okolicznościach zająłby nawet 3-4 lata – dodaje Efi Dahan.

Widoczne były pewne różnice między pokoleniami – młodsi konsumenci częściej kupowali usługi online i byli bardziej otwarci na sprzedaż produktów lub usług w sieci, podczas gdy seniorzy w wieku 65+ najbardziej docenili dostęp do sklepów czy artykułów poza domem oraz dostawę prosto pod drzwi.

Będziemy kupować lokalnie

Polacy dostrzegli także znaczenie małych firm we wspieraniu lokalnej gospodarki. W czasie pandemii 62% Polaków robiło zakupy w małych lub lokalnych sklepach. Blisko 80% Polaków deklaruje, że nawet po kryzysie będzie wspierać lokalne produkty.

Kryzys rozbudził także w Polakach ducha altruizmu i chęci wzajemnej pomocy. Co dziesiąty ankietowany w trakcie pandemii zaczął angażować się w wolontariat lub przekazywać darowizny. 90 proc. respondentów woli przekazywać je online.

Wnioski z zeszłorocznej edycji badania można przeczytać w artykule Robimy zakupy na smartfonach.

/LP/PayPal