Samochód Triggo „polska Tesla” mniejszy niż maluch

Polski samochód elektryczny na Kongresie 590

Dzisiaj na Kongresie 590 minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin uroczyście odsłonił prototyp polskiego pojazdu elektrycznego Triggo.

Konstrukcja Triggo została dofinansowana przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ze środków Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Auto pojawi się na polskich drogach już w przyszłym roku.

Triggo – polski samochód elektryczny

Triggo to samochód dwuosobowy, a jego elektryczny silnik zapewnia mu zasięg 100 kilometrów. Pojazd jest się w stanie rozpędzić nawet do 90 km/h. Kompaktowe rozmiary umożliwiają budowę pięciokrotnie bardziej wydajnych stacji ładowania i wynajmu. System modularnych baterii pozwala skrócić, kiedy to konieczne, przestoje związane z ładowaniem akumulatorów z godzin do zaledwie kilku minut.

Konstrukcja Triggo przewiduje zastosowanie zestawu niewielkich, wymiennych pakietów baterii, rozmiarem zbliżonych do tych stosowanych w rowerach elektrycznych. Pakiety baterii mogą być ładowane w dogodnej lokalizacji – na przykład bezpośrednio na terenie elektrowni, podczas „doliny nocnej”, a następnie dystrybuowane do dogodnie zlokalizowanych punktów wymiany – na stacjach paliw, parkingach galerii handlowych, parkingach miejskich.

Co ciekawe kierowca może samodzielnie przekształcić auto w motor (tak zwany tryb manewrowy). Dzięki temu Triggo ominie miejskie korki, ale jego prędkość maksymalna spadnie do 20 km/h. Szerokość pojazdu w trybie manewrowym to zaledwie 86 cm, czyli mniej niż większość jednośladów. Dla porównania w trybie drogowym szerokość Triggo to 165 cm.

Na stronie producenta czytamy, że wersje specjalizowane Triggo mogą zdać egzamin jako środek transportu w poważnych zastosowaniach takich jak : transport ratowników medycznych, krwi, pojazdy interwencyjne służb porządkowych czy ochrony, jak dla poczty i kurierów. Auto jest jednak zaprojektowane ze szczególnym uwzględnieniem carsharingu.

Dzięki swoim kompaktowym wymiarom w konfiguracji manewrowej, Triggo umożliwia budowanie stacji ładowania o wysokiej efektywności przestrzennej. Aż pięć pojazdów może równocześnie korzystać ze stacji o rozmiarach jednego standardowego miejsca parkingowego. Za projektem stoi zespół polskich inżynierów z Warszawy, a prace nad Triggo rozpoczęły się już w 2010 roku. Na ulice samochód wyjedzie już w przyszłym roku – testy rozpoczną się w stolicy. Miejmy nadzieję, że Polska jest gotowa na auta elektryczne.

Triggo vs Fiat 126p

Porównanie Triggo do malucha, czyli Fiata 126p oczywiście jest nieuprawnione. Nie można porównywać jabłek do gruszek Inne technologie, inne materiały i w zasadzie inny cel. Ale rozmiar można porównać. Triggo jest trochę mniejszy, a żeby wyobrazić sobie o czym mówimy- należy porównać go samochodu, którego zna każdy Polak. Poniżej dane techniczne z Wikipedii zestawione ze sobą.

Powiększ

fiat-vs-triggo
Źródło: Wikipedia.

/Rafał Tomaszewski