23 listopada 2017, 09:00:IT w Administracji GigaCon - Hotel Courtyard, ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa, Polska

Polski sektor motoryzacyjny idzie na rekord. Rośnie eksport części samochodowych

Polski sektor motoryzacyjny idzie na rekord, rośnie eksport części samochodowych

Produkujemy stosunkowo mało samochodów osobowych, jednak polska branża motoryzacyjna szybko rośnie w siłę. W całym 2017 roku wartość jej produkcji sprzedanej może przekroczyć 150 mld zł, a liczba zatrudnionych zbliża się już do 200 tys. osób – wynika z najnowszego raportu przygotowanego przez analityków Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych Banku BGŻ BNP Paribas.

Piąty rok z rzędu sektor motoryzacyjny jest na fali wznoszącej, głównie dzięki licznym inwestycjom w nowe fabryki. Według danych GUS w 2016 roku przeciętne zatrudnienie w sektorze wyniosło 180 tys. i było o 18 proc. wyższe niż w 2012 roku. Natomiast w pierwszych trzech kwartałach br. wynosiło już 194 tys., czyli o 8,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z kolei w tym samym czasie produkcja sprzedana przemysłu motoryzacyjnego wzrosła o 7,5 proc. Zdaniem ekonomistów Banku BGŻ BNP Paribas wartość produkcji sprzedanej sektora motoryzacyjnego w 2017 roku przekroczy 150 mld zł.

– W Polsce sytuacja producentów w sektorze motoryzacyjnym pozostaje korzystna, głównie ze względu na utrzymujący się wysoki popyt na rynkach zagranicznych. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) liczba rejestracji nowych aut osobowych w Europie w pierwszej połowie 2017 roku była o 4,3 proc. wyższa niż rok wcześniej, a ich produkcja większa o 1,5 proc – mówi Martyna Dziubak, analityk sektorowy Banku BGŻ BNP Paribas.

– Dzięki temu wzrosła wartość eksportu produkcji motoryzacyjnej z Polski. Jak wynika z analizy danych Eurostat w tym okresie wyniosła ona 12,6 mld EUR i była o 12,3 proc. wyższa niż w pierwszej połowie 2016 roku. Oznacza to, że drugi rok z rzędu przewyższyła wartość eksportu produktów rolno-spożywczych, od lat podawanych za przykład polskiego hitu eksportowego – dodaje Martyna Dziubak.

Czytaj także: Orange szykuje grupowe zwolnienia. Pracownicy dostaną solidne odprawy?

Polska silnym graczem w produkcji części samochodowych

W Polsce produkuje się stosunkowo niewiele samochodów osobowych, znacznie mniej niż w Czechach lub na Słowacji. Jednak jesteśmy bardzo konkurencyjni pod względem produkcji części samochodowych. Stanowią one blisko połowę wartości polskiego eksportu produkcji motoryzacyjnej. Polscy producenci stali się ważnym ogniwem w łańcuchach produkcyjnych samochodów w Unii Europejskiej.

Największymi odbiorcami polskich części są Niemcy, Czechy oraz Włochy. W bieżącym roku wyraźnie wyższy (+24 proc. r/r) jest eksport części samochodowych na Słowację, która dzięki temu stała się czwartym największym importerem części z Polski, wyprzedzając Wielką Brytanię.

Czytaj także: KNF pozyskał wsparcie z Singapuru. MAS pomoże w rozwoju branży FinTech

Rośnie sprzedaż do Stanów Zjednoczonych, Rosji i Turcji

W bieżącym roku bardzo dynamicznie rósł również eksport poza Unię Europejską, wciąż jednak stanowi jedynie 9 proc. łącznej sprzedaży części samochodowych na rynki zagraniczne. Wśród najpopularniejszych kierunków były Stany Zjednoczone, Turcja i Rosja, gdzie po okresie recesji, produkcja motoryzacyjna zaczęła ponownie rosnąć.

– Mimo korzystnego otoczenia makroekonomicznego, w 2017 roku przed przedsiębiorcami stało wiele wyzwań – szczególnie po stronie wzrastających kosztów produkcji. Przede wszystkim chodzi o sytuację na rynku pracy związaną z rekordowo niską stopą bezrobocia oraz rosnące ceny surowców m.in. stali i aluminium, które w przypadku surowcochłonnej produkcji wpływają na obniżenie rentowności – zauważa Martyna Dziubak z Banku BGŻ BNP Paribas.

Czytaj także: Bitcoin to fatamorgana wartości

Niepokojący spadek produkcji samochodów na rynku niemieckim

W perspektywie kolejnego roku niepokojąca pozostaje również sytuacja w Niemczech, które są największym producentem aut w Unii Europejskiej i głównym partnerem handlowym Polski. Według danych ACEA w pierwszej połowie 2017 roku produkcja aut osobowych była tam o 3,4 proc. mniejsza niż rok wcześniej.

Z drugiej strony znacząco wzrosła produkcja w krajach pozaunijnych np. w Rosji czy Turcji. Zdaniem analityków Banku BGŻ BNP Paribas, ożywienie w krajach pozaunijnych może rekompensować ewentualne nasycanie się rynku i spadki popytu w Unii Europejskiej.

[BGŻ BNP Paribas/RT]
Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone