Badanie GUS nosi tytuł „Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2015–2019”. Eksperci przyjrzeli się temu, jak Polacy wykorzystują technologie informacyjno-komunikacyjne. W najnowszych badaniach (2019 r.) 40,4% Polaków (w wieku od 16 do 74 lat) zadeklarowało, że w ciągu dwunastu miesięcy od badania korzystało z e-administracji.

Ministerstwo Cyfryzacji chwali się wynikami

W jakim celu korzystaliśmy online z usług administracji publicznej? Ministerstwo Cyfryzacji wyszczególnia kilka istotnych informacji. Z badania GUS możemy się dowiedzieć, że niemal jedna czwarta ankietowanych wyszukiwała informacje (2015 – 19,1%). Podobna grupa pobierała urzędowe formularze (2015 – 16,8%), nieco ponad 31% wysyłało już wypełnione formularze (2015 – 15,7%).

Najczęściej, z organami administracji publicznej, kontaktowali się online mieszkańcy dużych miast (ponad 55%). Rzadziej robiły to osoby mieszkające na wsi (przeszło 31%). A jak to wygląda w poszczególnych województwach? Najaktywniejszymi e-Polakami jak do tej pory są mieszkańcy Śląska – 50,3%.

Z raportu GUS wynika, że przez Internet najchętniej składamy rozliczenia podatkowe i wnioski o 500+. Według danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (stan na koniec września 2019) tych drugich Polacy złożyli niemal 4,4 miliona.

Na koniec Ministerstwo Cyfryzacji przedstawia kilka własnych statystyk. Tylko w ubiegłym roku Profil Zaufany założyło ponad 2,1 mln Polaków, a ponad 160 tys. obywateli złożyło przez Internet wniosek o nowy dowód osobisty. Bardzo dużą popularnością cieszy się także e-usługa pozwalająca na sprawdzenie historii pojazdu – w 2019 roku skorzystano z niej prawie 130 mln razy.