Dla polskich e-konsumentów największymi zaletami zakupów z wykorzystaniem telefonu są szybkość (63%) oraz płatności one-click (33%). W badaniu Mastercard już 68% ankietowanych uznało, że zdarza im się robić mobilne zakupy co najmniej okazjonalnie. Natomiast już ponad co dziesiąty (13%) badany deklaruje, że robi internetowe zakupy wyłącznie na smartfonie.

Polacy w ścisłej europejskiej czołówce

Niemal co piąty internauta (18%) deklaruje w badaniu Mastercard, że kupuje mobilnie częściej niż raz w tygodniu, co jest najwyższym wynikiem w Europie, a raz w tygodniu – 27%. Ogólnie już niemal co drugi (45%) polski e-konsument robi zakupy w ten sposób raz w tygodniu lub częściej, a wyższe wskaźniki odnotowano jedynie w dwóch krajach – w Niemczech i Wielkiej Brytanii (po 48%).

Spośród wszystkich transakcji realizowanych przez ankietowanych z Polski już co czwarta (25%) jest dokonywana mobilnie. Pod względem koszyka mobilnych zakupów prym w Europie wiodą Niemcy (31%), zaś stawkę zamykają Rosja i Francja (po 20%).

Zalety mobilnych zakupów internetowych są szczególnie doceniane w czasie przedświątecznej gorączki. Już prawie 4 na 10 polskich internautów (38%) deklaruje, że w tym roku kupi mobilnie znaczną część świątecznych prezentów. Pod tym względem w Europie najbardziej postępowi są Włosi (48%), a konserwatywni – Holendrzy, spośród których 46% nie zrobi przed świętami żadnych mobilnych zakupów.

Gdzie najchętniej kupujemy z poziomu smartfona?

Zgodnie z wynikami badania Mastercard polscy internauci najczęściej kupują mobilnie w domowym zaciszu, na kanapie (82%) lub w łóżku (33%). Niemal połowa (49%) e-konsumentów robi takie zakupy w dni robocze między 17:00 a 21:00. To pokazuje, że m-commerce pozwala również poradzić sobie z innym problemem, jakim są ograniczone godziny otwarcia sklepów stacjonarnych.

Przy zakupach mobilnych polscy internauci chętnie korzystają z aplikacji na telefon. Deklaruje tak 81% ankietowanych w badaniu Mastercard, co jest drugim najwyższym wskaźnikiem w Europie, po Hiszpanii i Rosji (83%). Większość respondentów (64%) wskazała, że w ciągu ostatniego roku korzystała z 2-5 aplikacji zakupowych. Ideą ich użycia jest zwiększenie wygody i bezpieczeństwa kupowania w telefonie.

Telefon daje także możliwość robienia zakupów „wielokanałowo”, np. kiedy w sklepie tradycyjnym chcemy zapłacić online. Tak działa na przykład rozwiązanie Carrefour Scan&Go. Dzięki niemu konsument może samodzielnie skanować telefonem kody produktów podczas zakupów, a następnie zapłacić za nie w aplikacji

*Badanie na zlecenie Mastercard przeprowadziła agencja badawcza Innofact, na łącznej grupie  18 174 dorosłych internautów. Ankiety zostały zrealizowane w dniach 14-19 listopada 2018 r. w dziesięciu krajach: Francji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Holandii, Polsce, Rosji, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i na Węgrzech (próba na kraj = ok. 1 500).