Już 2/3 płatności kartami Mastercard w Polsce to transakcje zbliżeniowe. W ciągu roku ich wartość wzrosła ponad dwukrotnie. Coraz więcej polskich banków oferuje zbliżeniowe płatności mobilne, a kolejne dołączają do swojej oferty cyfrowy portfel Masterpass – poinformował Mastercard na wczorajszym obiedzie świątecznym.
Redakcja Fintek.pl została zaproszona na świąteczne spotkanie, podczas którego CEO Mastercard na polskim rynku – Bartosz Ciołkowski zaprezentował najnowsze dane firmy dotyczące sytuacji na rodzimym rynku płatności.
Czytaj także: Prace nad nowymi regulacjami już trwają. Konsultacje w Ministerstwie Rozwoju
Coraz więcej płatności zbliżeniowych
Zgodnie z danymi Mastercard w ciągu 2016 roku wartość płatności kartami zbliżeniowymi podwoiła się (konkretnie + 107%)Na koniec III kwartału 2016 roku udział kart zbliżeniowych Mastercard w polskim rynku osiągnął już ponad 66%. Ponadto liczba kart zbliżeniowych Mastercard aktywnie używanych przez Polaków wzrosła o 34%, a o 68% zwiększyła się liczba przeprowadzanych nimi płatności zbliżeniowych. Średnia wartość transakcji wyniosła około 45 złotych, w porównaniu do 35 zł w roku ubiegłym.
Upowszechnienie technologii zbliżeniowej sprzyja rozwojowi opartych na niej płatności mobilnych. W listopadzie w Polsce pojawił się Android Pay – tym samym Polska stała się drugim krajem w Europie, w którym Google udostępnił swój cyfrowy portfel (po Wielkiej Brytanii).
Android Pay wykorzystuje technologię tokenizacji, którą realizuje Mastercard Digital Enablement Service (MDES). Korzysta z niego każdy z trzech banków, które dotychczas udostępniły Android Pay – Alior Bank, BZ WBK i T-Mobile Usługi Bankowe).
Bartosz Ciołkowski docenił również otwartość Polaków na nowinki technologiczne i dobrze rozwiniętą infrastrukturę w postaci terminali i kart zbliżeniowych.
Czytaj także: Elon Musk oczami fanów z Polski
Mastercard weźmie startupy pod swoje skrzydła
W opracowaniu innowacji technologicznych dla bankowości i handlu Mastercard łączy siły ze startupami. W czerwcu prezes Mastercard Ajay Banga ogłosił powstanie The Heart Warsaw – pierwszej zlokalizowanej w Polsce, działającej na europejską skalę, kompleksowej platformy łączącej innowacyjne firmy technologiczne z największymi światowymi korporacjami – w tym z wiodącymi polskimi bankami czy ubezpieczycielami.
Czytaj także: Podsumowanie Impact’16 fintech/insurtech – początek drogi do wielkości
Otwarcie The Heart Warsaw w stołecznym biurowcu Warsaw Spire zaplanowana jest na styczeń 2017 roku. Wartość inwestycji w projekt w ciągu najbliższych 3 lat wyniesie ok 9 mln zł, a Mastercard jest strategicznym partnerem tego przedsięwzięcia.
Wykorzystanie potencjału startupów pozwoli przyśpieszyć postęp technologiczny w obszarze płatności bezgotówkowych, z korzyścią dla biznesu, polskiej gospodarki i przede wszystkim – konsumentów.