Kilka krajów europejskich zdecydowało się na wcześniejsze wdrożenie dyrektywy PSD2. Wśród nich jest Wielka Brytania, gdzie wizja otwartej bankowości budziła początkowo wielkie nadzieje, ale rzeczywistość pokazała, że oprócz szans pojawiło się również wiele wyzwań, z którymi instytucje finansowe nie zawsze sobie poradziły.

Brak edukacji powoduje, że klienci obawiają się otwartej bankowości

Dyrektywa zrewolucjonizuje działalność instytucji bankowych, a także wpłynie na sposób korzystania z usług przez ich klientów. Banki mogą stać się platformami, przez które – za pomocą API (interfejs programowania aplikacji) – inne firmy będą realizowały operacje dla klienta. Czy klienci są gotowi udostępnić swoje dane firmom trzecim?

Interfejs API wdrażało dziewięć wiodących brytyjskich banków. Aż sześć z nich nie zdążyło wprowadzić wymaganych zmian w określonym  terminie i poprosiło tamtejsze władze o jego wydłużenie. Okazało się również, że interfejsy nie zawsze były zgodne ze specyfikacją techniczną i charakteryzowały się różnym poziomem zgodności z wymaganym poziomem uwierzytelnień. Dodatkowo wystąpiły rozbieżności w sposobie możliwego połączenia się z poszczególnymi interfejsami przez TPP (Third Party Providers).

Po dziewięciu miesiącach jedynie bank HSBC był gotowy z funkcjonalnościami opartymi o otwartą bankowość. Również fintechy nie wykorzystały pojawiającej się szansy i dopiero w ostatnim okresie ich aktywność zaczęła rosnąć.

Dużym wyzwaniem okazała się także niska świadomość klientów banków, którzy nie zdawali sobie sprawy, czym jest i co dla nich oznacza otwarta bankowość. Tylko 14% Brytyjczyków wierzyło, że niesie ona ze sobą coś pozytywnego. Ponad trzy czwarte badanych przyznało, że obawiałoby się udostępnienia swoich danych finansowych firmom innym niż ich główny bank.

W Polsce dyrektywa PSD2 w pełnej krasie zacznie obowiązywać we wrześniu 2019 roku. Wtedy w życie wejdą tak zwane standardy techniczne (RTS-y). Związek Banków Polskich wraz z partnerami pracuje także nad Polish API. Patrząc na przykład Wielkiej Brytanii warto wyciągnąć wnioski i poza przygotowaniami od strony prawnej i technicznej, zadbać także o edukacje klientów. Otwarta bankowość to przecież nowe zjawisko dla zdecydowanej większości konsumentów.