Pyszne.pl na podsumowanie dekady zleciło przygotowanie specjalnego raportu „Rozwój kultury kulinarnej w Polsce 2010-2020„. Wynika z niego, że wartość rynku food delivery od 2015 roku zwiększyła się z 5 mld zł do 7 mld zł.

I gdyby nie infrastruktura płatnicza to nie byłoby wcale tak różowo. Pyszne.pl w podsumowaniu dekady stwierdza, że jedzenie zamawiane online z dowozem zmieniło nasze zwyczaje żywieniowe. Jest to oczywiście wygodne rozwiązanie – wybierasz restaurację, wypełniasz formularz, płacisz online i gotowe. Żadnych telefonów, szukania menu na stronie internetowej restauracji (o ile w ogóle jest) i brak potrzeby posiadania odliczonej kwoty w gotówce. Dzisiaj na Pyszne.pl można zapłacić nawet bitcoinem.

10 lat Pyszne.pl

Gdyby nie fintech, nie zjedlibyśmy tyle pizzy

Platformy do zamawiania jedzenia online to przykład biznesu, jednego z wielu, który w dużej mierze rozwija się dzięki rozwiniętej infrastrukturze płatniczej. Dzisiaj nie ma problemu z płatnością kartą, nawet jeśli ktoś nie chce płacić online, bo kurierzy coraz częściej wyposażeni są w terminale płatnicze. Można śmiało napisać, że jest to standard.

A co by było gdyby nie można było zapłacić BLIKIEM? Czy tak często zamawialibyśmy jedzenie? Wygodne płatności usuwają bariery sprzedażowe, zatem śmiało można odpowiedzieć, że gdyby nie fintech, Polacy zjedliby znacznie mniej pizzy i kurczaka curry.

Restaurator wszedł do e-commerce, czyli nie tylko gotowanie

Na początku swojej historii Pyszne.pl przyjęło system przesyłania zamówień za pomocą SMS. Jednak okazało się, że restauracje nie zawsze odbierały wiadomości. Często też dochodziło do nieporozumień. Bywało, że Pyszne.pl musiało interweniować i przekazywać zamówienie telefonicznie. Ale wraz z rozwojem technologii, sprofesjonalizował się też rynek gastronomiczny. Najprościej rzecz ujmując – restauratorzy nauczyli się obsługi systemów zarządzania zamówieniami i dzisiaj już rzadko kiedy dochodzi do nieporozumień, bo każdy profesjonalista dba o jakość i terminowość dostaw.

O tym jak ważna jest obecność w sieci i możliwość wygodnego zamawiania online przekonali się także ci restauratorzy, którzy w czasie pandemii musieli zamknąć lokale. Niekoniecznie musiało się to wiązać z zamknięciem biznesu, bo konsumenci mogli zamawiać swoje ulubione dania przez Internet.

Polacy zamawiają jedzenie online

W ostatniej dekadzie Pyszne.pl za pośrednictwem Pyszne.pl zrealizowano ok. 40 mln zamówień o wartości ok. 2 mld EUR. Tylko w 2019 roku zrealizowano 15 mln zamówień w ponad 9 tys. restauracji, a średnia wartość zamówienia to 51 zł. Miesięcznie realizowanych jest 1,2 mln zamówień. Pyszne.pl ma aż 2,5 mln stałych klientów.

Pyszne.pl to część globalnej grupy Takeaway. Wszystkie witryny Takeaway.com obejmują około ponad 30 000 restauracji z dowozem do klienta. Firma działa w Holandii, Belgii, Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Luksemburgu, Polsce, Portugalii i Wietnamie.

W 2018 roku Pyszne.pl w Polsce wygenerowało 46 mln zł zysku netto przy przychodach na poziomie 62 mln zł netto. Rok wcześniej firma miała 46 mln zł straty.

Założycielami Pyszne.pl są Arkadiusz Krupicz i Piotr Czajkowski.

– Rozwijając biznes pracowaliśmy od rana do wieczora, nie starczało nam czasu na udział w imprezach branżowych. Kierunek rozwoju wyznaczały opinie klientów oraz nasze własne pomysły – napisali w raporcie.

/LP