Niedawno publikowaliśmy wywiad o tym jak powstawał Traficar. Dzisiaj w ręce wpadł nam raport przygotowany przez Straal i Digital Poland – „Mobility as a Service”, którego wyniki omówiono podczas konferencji Inside Trends. Jest to najbardziej kompleksowe opracowanie dotyczące mobilności w kontekście rozwiązań opartych o ekonomię współdzielenia: car sharing, aplikacje taxi, ride hailing i rowery na minuty. Podstawowy wniosek jest taki, że Polacy znają marki, ale jeszcze nie korzystają z usług. Pytanie jak to zmienić jest jednym z głównych wątków raportu.

Prawie sto stron tekstu, solidna robota. Jeśli szukasz informacji o Mobility as a Service w Polsce – nie ma lepszego opracowania. Okazuje się, że Polacy znają, lubią i cenią usługi takie jak car sharing, przejazd okazjonalny czy rower miejski, ale chociaż rozpoznawalność ich jest bardzo wysoka, to jeszcze nie są powszechne wykorzystywane. Wysoka rozpoznawalność w przypadku niektórych segmentów MaaS nie koresponduje z konwersją.

Oznacza to, że Polacy opatrzyli się już np. z markami oferującymi samochody na minuty, ale jeszcze z nich nie korzystają w sposób masowy. W raporcie czytamy, że wyzwaniem dla tej konkretnej frakcji jest obniżenie cen wynajmu. Czy samochody na minuty są za drogie? Czy ten biznes się „zepnie”, jeśli spadną ceny? To pytanie otwarte, ale wiele wskazuje na to, że odpowiedzią jest zbudowanie odpowiedniej skali. Ale zbudowanie odpowiedniej skali wymaga obniżenia cen… trudny temat.

Używaj, nie posiadaj!

W raporcie czytamy także, że wśród osób, które nie posiadają samochodu obecnie, za 10 lat odsetek tych, którzy zamierzają nabyć pojazd wynosi tylko 2%! To jest bardzo ważna obserwacja, która w jasny sposób potwierdza trendy konsumenckie – ludzie przerzucają się z ekonomii posiadania na model korzystania. Nie musisz mieć przedmiotu na własność, by mieć możliwość użytkowania tego, czego w danym momencie potrzebujesz np. samochodu, który w każdej chwili możesz wynająć na godzinę, dzień lub dłużej.