Zdecydowanie większym zainteresowaniem cieszyły się elektroniczne wnioski o dopisanie do spisu wyborców, czyli możliwość jednorazowego głosowania poza miejscem zameldowania. Resort cyfryzacji podaje, że przed zbliżającymi się wyborami parlamentarnymi Polacy złożyli prawie 220 tys. takich wniosków. Z kolei o wpis do rejestru wyborców elektronicznie zawnioskowało niespełna 45 tys. obywateli – dzięki temu na stałe zmienili oni swój okręg wyborczy.
Wybory parlamentarne odbędą się już w najbliższą niedzielę – 13 października 2019 roku. Mamy nadzieję, że tak duże zainteresowanie e-usługami wyborczymi będzie miało realne przełożenie na wyborczą frekwencję. W 2015 roku frekwencja wyniosła 50,92% – był to nieco lepszy wynik niż w roku 2011, ale gorszy niż w roku 2007. W tamtych latach frekwencja wynosiła odpowiednio 48,92% i 53,88%. Liczymy na poprawę.
Wybory parlamentarne – Polacy chętnie korzystają z e-usług
Najwięcej e-wniosków spłynęło w ostatnich dniach. Przy czym dotyczą one głównie dużych miast takich jak Warszawa (52,4 tys. wniosków), Kraków (ponad 25 tys. wniosków) czy Wrocław (23,4 tys. wniosków). Minister cyfryzacji Marek Zagórski podkreśla, że nawet w przypadku tak dużych urzędów, obsługa tylu wniosków stanowi duży wysiłek organizacyjny.
– Tak duża liczba wniosków cieszy, ale obsłużenie ich to także duże wyzwanie. Jesteśmy w kontakcie z urzędami i mamy informacje, że większość wniosków została już rozpatrzona. Pozostało ich ok. 20 proc., ale wiemy, że urzędy pracują po godzinach. Samorządy chcą, by wszystkie wnioski zostały rozpatrzone na czas. Nie powinno z tym być problemów – wyjaśnia minister.
Resort cyfryzacji przypomina, by pamiętać, że samo złożenie wniosku nie jest równoznaczne z uzyskaniem pozytywnej decyzji o wpisie do rejestru.Osoby, które skorzystały z możliwości wysłania wniosku przez Internet i nie dostały z urzędu żadnej informacji, powinny się więc upewnić, że ich wniosek został rozpatrzony pozytywnie. Informacje o ewentualnych odmowach powinny trafić do wnioskodawców. Warto więc sprawdzić maila i skrzynkę na portalu GOV.PL, a w razie potrzeby zadzwonić do urzędu gminy, do którego przesyłany był wniosek.