Opłacanie rachunków za podstawowe media to nieodłączna część funkcjonowania gospodarstwa domowego. Każda rodzina w Polsce musi co miesiąc opłacać średnio 8 różnych rachunków za media oraz czynsz, na łączną średnią kwotę 920 złotych. W zależności od poziomu zamożności danego gospodarstwa miesięczne rachunki pochłaniają nawet 1/3 domowego budżetu. W samym 2017 roku rachunki za prąd wzrosły średnio o 5,6%, a planowane są kolejne podwyżki, związane z wprowadzeniem nowego prawa unijnego.

Dodatkowo, w związku ze zmianami ustawodawstwa, w kieszeń Polaków uderzą kolejne podwyżki np. za wodę czy prąd. MAM to bezpośrednia odpowiedź na wysokie koszty życia i obciążenia domowego budżetu.

Czytaj także: Gdzie ta rewolucja fintechowa?

Jak to działa?

MAM to platforma fintech do opłacania rachunków konsumentów dostępna online. Część kwot przeznaczonych na ich opłacenie nie pochodzi jednak z kieszeni użytkownika, a ze środków naliczanych przy okazji dokonywanych przez niego zakupów. Jej głównym celem jest przynajmniej częściowe odciążenie kieszeni Polaków w zakresie kwot wydawanych na rachunki. MAM dokłada się do opłat za media (prąd, gaz, telefon, telewizję i internet), w zamian za robienie zakupów w sugerowanych sklepach i u konkretnych usługodawców działających online, a w niedalekiej przyszłości w punktach stacjonarnych. Pod tym względem MAM wyróżnia się znacząco spośród innych, tzw. usług typu EBPP (ang. electronic bill presentment and payment), i jest pierwszą tego typu platformą na świecie.

– Wprowadzona przez nas platforma jako pierwsza na świecie dorzuca się do opłat za media. Ideą, która przyświecała nam od początku prac nad MAM, była chęć dostarczenia realnego wsparcia w opłacaniu comiesięcznych rachunków konsumentów. Sami jesteśmy konsumentami, dlatego doskonale rozumiemy bolączki Polaków związane z koniecznością poszukiwania rozwiązań umożliwiających zmniejszanie stałych opłat. Chcieliśmy, by działo się to przy okazji codziennego funkcjonowania i bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych wydatków czy zmiany dostawcy mediów. Teraz możemy powiedzieć, że po dwóch latach pracy nadszedł czas, aby to właśnie Polacy mogli jako pierwsi otrzymać wsparcie od MAM w opłacaniu comiesięcznych rachunków za prąd, gaz, internet, telefon i telewizję – mówi Marcin Walaszczyk, Dyrektor Zarządzający MAM.

Aby dopasować się do każdego użytkownika, MAM potrzebuje cyklicznego dostarczania informacji o jego stałych i planowanych wydatkach na codzienne zakupy (jedzenie, ubrania, dzieci, etc.) Dzięki tym informacjom MAM jest w stanie przygotować dla niego indywidualny plan wydatków i oszacować kwotę środków, jaką będzie mógł przeznaczyć na opłacenie jego rachunków za media.

Korzystanie z MAM wymaga zaangażowania obu stron. Ze strony użytkownika podawania aktualnych informacji o planowanych wydatkach i postępowania zgodnie z planem. Ze strony MAM dokładania starań, by plan był jak najlepiej dostosowany do każdego użytkownika, a środki na opłacenie jego rachunków za media jak największe.

Czytaj także: 7,5 tys. zł na rękę miesięcznie i jesteś klientem PREMIUM

Jak MAM dorzuci się do rachunków?

MAM nie wymaga wydawania większych kwot niż te, które konsumenci standardowo wydają na swoje codzienne zakupy. Unikalność MAM polega na tym, że konsument robi zwykłe zakupy, a MAM dorzuca się do jego rachunków. To, jaką kwotę MAM przekaże na opłacenie wybranych przez użytkownika rachunków, zależy od jego zaangażowania w realizację indywidualnego planu. Dzięki takiemu modelowi każdy, kto chce zmniejszać swoje miesięczne zobowiązania za media, może samodzielnie decydować o tym, jak dużą kwotą zostaną opłacone jego rachunki i za które media. Najważniejsze jednak, by konsument chciał wsparcia ze strony MAM w płaceniu jego comiesięcznych rachunków.

– Jesteśmy dumni z tego, że to właśnie konsumentom w Polsce możemy zaoferować wsparcie w opłacaniu comiesięcznych rachunków. Chcemy, by Polacy nauczyli się planować swoje miesięczne wydatki i korzystać z MAM podczas zakupów, tak abyśmy mogli zapłacić za nich jak największą część ich rachunków. Jesteśmy pewni, że MAM daje na tyle wymierną korzyść, że chętnie używać jej będą wszyscy Polacy – dodaje Marcin Walaszczyk.

Gdzie działa nowe rozwiązanie?

W tym momencie użytkownicy MAM mogą korzystać z rozbudowanej oferty sklepów i usługodawców działających w internecie. Jest to aktualnie kilkuset sprzedawców o różnej skali działalności, oferujących zróżnicowane produkty i usługi przypisane docelowo do trzynastu kategorii.

Korzystając z MAM, użytkownicy mogą docierać do unikalnych produktów oferowanych przez sprzedawców, o których istnieniu mogli wcześniej nie mieć pojęcia. MAM przygotowuje taki zestaw ofert w poszczególnych kategoriach, by zapewnić użytkownikom jak największy wybór sklepów, zarówno dużych, jak i tych małych, dzięki czemu oferta jest zróżnicowana i atrakcyjna.

Tak jak użytkownik wykazuje swoje zaangażowanie w planowanie i dokonywanie zakupów, tak MAM angażuje się nie tylko w przekazywanie jak największych środków na opłacenie jego rachunków za media, ale również w dostarczenie ciekawej i bogatej oferty sprzedawców, która zainteresuje kupujących. W każdym tygodniu użytkownik może znaleźć w swoim planie inne miejsca, w których może dokonywać zakupów.

Kto stoi za MAM?

Pomysłodawcami MAM są Michał Niemczycki, Aymeric Monod-Gayraud oraz Marcin Walaszczyk, którzy od wielu lat są aktywni na polskim rynku wsparcia sprzedaży. Za przygotowanie platformy odpowiada zespół niemal stu pracowników, którzy od ponad dwóch lat tworzyli platformę i pracowali nad jej uruchomieniem. Wśród udziałowców znajdują się znani i cenieni przedstawiciele polskiego świata biznesu, w tym Grupa Cyfrowy Polsat.

MAM to nowość na rynku, nie tylko ze względu na innowacyjny model biznesowy polegający na dorzucaniu się do rachunków konsumentów, ale przede wszystkim na filozofię stojącą za platformą. Twórcy MAM nie starają się skusić użytkowników obietnicami bez pokrycia – kwintesencją MAM jest współpraca pomiędzy użytkownikiem a platformą i zaangażowanie obu stron. MAM nigdy nie obiecuje więcej niż jest w stanie rzeczywiście zaoferować – uczciwość w relacji z użytkownikiem jest kluczowa dla twórców MAM. Taka postawa może zainspirować wiele biznesów do pozytywnych zmian.