– Turku jest w Finlandii pionierem jeśli chodzi o używanie rowerów miejskich Nextbike, a także o użytkowanie rowerów miejskich zimą. Nadchodzący rok pokaże, jak rowery wtopią się w miasto i jego ruch. Nasze oczekiwania są wysokiemówi Stella Aaltonen, kierownik projektu z miejskiego magistratu.

Finlandia i nie tylko… Co planuje Nextbike Polska?

– Na mocy dziesięcioletniej, wyłącznej licencji na dostawę i obsługę miejskich systemów rowerowych na terytorium Norwegii, Finlandii i Islandii otrzymanej od niemieckiego Nextbike GmbH – Nextbike Polska uruchomił system rowerów miejskich w fińskim Turku. Wartość 3-letniej umowy obejmującej dostawę i obsługę systemu na 300 rowerów czwartej generacji to 2 mln EUR. Kontrakt na tych warunkach może być przedłużony o kolejne 3 lata. Istnieje również możliwość rozszerzenia go na okoliczne gminy – czytamy w komunikacie Nextbike Polska.

Podobnie jak w polskich systemach Nextbike, również w Turku przewidziano bezpłatne wypożyczenia. Mogą z nich jednak skorzystać tylko posiadacze biletów okresowych Föli. Pozostali użytkownicy muszą wykupić specjalny abonament. Rower IV generacji można wypożyczyć przykładając kartę Föli do czytnika na komputerze zamontowanym na rowerze lub wpisując swój numer telefonu i PIN. Rowery można pożyczać i oddawać na jednej z 37 stacji pasywnych rozmieszczonych w całym mieście.

Na koniec roku 2017 w Polsce było już 12,2 tysięcy rowerów Nextbike. Co więcej w 2018 roku flota ma powiększyć się nawet do 16 tysięcy jednośladów.

Ważnym projektem, do którego szykuje się firma jest Rowerowe Łódzkie. Inicjatywa w 85% procentach będzie dofinansowana z funduszy unijnych i zakłada połączenie dwóch najbardziej ekologicznych środków transportu: kolei i roweru.

– To pierwszy w Polsce regionalny system bikesharingowy składający się z systemu wypożyczalni przy stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz w najważniejszych punktach obsługiwanych przez nią miejscowości. Zaplanowany jest na ok 1 tys. rowerów w 10 miastach. Koszt projektu to 24 mln zł, a jego realizacja jest przewidziana na 6 lat. Nextbike Polska złożył najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu przetargowym i po jej wybraniu dostarczy system roweru publicznego IV generacji – czytamy dalej w komunikacie.

Nextbike Polska/RT