24 sierpnia 2017, 09:00:Ustawa o Kredycie Hipotecznym - Nowe Wymagania Kwalifikacyjne 2017! - Warszawa

Rusza widok.gov.pl – taki GUS dla ePUAP

Rusza nowy rządowy portal widok.gov.pl. Projekt prowadzony przez Ministerstwo Cyfryzacji umożliwia sprawdzenie danych statystycznych o użytkownikach platform administracji publicznych. To tutaj dowiemy się ile osób sprawdziło sobie punkty karne, wysłało pismo do urzędu za pomocą ePUAP, itp. Na razie system jest dostępny w wersji beta, ale zapowiada się dobrze.

Widok.gov.pl umożliwia sprawdzenie statystyk korzystania z e-usług przez Polaków. To właśnie na tej stronie możemy śledzić ile osób w danym okresie sprawdziło swoje punkty karne, skorzystało z usługi Dowód Osobisty lub Bezpieczny Autobus.

Czytaj także: Rusza pilotaż mDokumentów

Liderem jest usługa Historia Pojazdu, która odnotowała 4,13 mln wejść. Na drugim miejscu jest UFG – Sprawdź OC dla pojazdu z 2,94 mln wejść. Na podium popularności e-usług publicznych wchodzi jeszcze SRP – Sprawdź czy twój dowód osobisty jest gotowy z 2,18 mln transakcji.

Na razie widok.gov.pl jest w wersji beta

Umożliwia sprawdzenie liczby transakcji, ale rubryki „Koszt jednostkowy transakcji” i „Zadowolenie użytkownika” pozostają puste ze względu na brak danych. Ministerstwo Cyfryzacji zamierza sprawdzać poziom zadowolenia z wykonywania usług drogą elektroniczną.

Ponadto dane umożliwią sprawdzenie ile osób rzeczywiście doprowadziło daną transakcję do końca. Informacje nt. zapewne posłużą do ewaluacji poszczególnych projektów e-usług. Dodatkowo pozwolą oszacować realny koszt ich świadczenia a co za tym idzie – uzyskane oszczędności w stosunku do usług publicznych realizowanych w offline.

Łącznie w serwisie sprawdzimy dane dla 52 e-usług, które jak do tej pory odnotowały 11,19 mln transakcji. Źródła danych dostarcza m.in. Ministerstwo Cyfryzacji, które korzysta z dobrodziejstw Google Analytics. Co istotne – dane dostępne są w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej. Szefem projektu jest Grzegorz Zajączkowski – doradca w Ministerstwie Cyfryzacji.

Bez wątpienia jest to potrzebna usługa. Cyfryzacja administracji jest konieczna, ale istnieje potrzeba bieżącej weryfikacji, na co jest rzeczywisty popyt. Umożliwi to właściwe ustalenie priorytetów. Niewykluczone, że udostępnienie statystyk zadziała też motywująco na obywateli. Czynnik psychologiczny jest istotny do przekonania niechętnych do korzystania z e-administracji. Coś na zasadzie – „człowieku, już 20 mln ludzi korzysta mDokumentów, tylko Ty chodzisz z tym plastikiem… i go gubisz”.

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone