Rafał Tomaszewski: Na początek zdradź naszym czytelnikom o czym będziesz mówił w trakcie Infoshare 2021?

Sebastian Greiss: Moja prezentacja będzie dotyczyć „Stanu Mobilności w Europie”. Ma się ona skupiać głównie na przełomach w sferze open innovation i sztucznej inteligencji.

R.T.: W takim razie jak wygląda rynek mobilności w Europie? Czy pandemia wstrzymała inwestycje w tym sektorze?

S.G.: Rok 2020 był trudnym okresem dla sektora mobilności. Ale choć na krótką chwilę świat stanął w miejscu, zdaje się, że nic nie może powstrzymać innowacji w tej branży. Dowodem są bezprecedensowe rozmiary umów zawieranych przez europejskie startupy „mobilnościowe”.

Widzimy znaczący wzrost kwot otrzymanych przy okazji rund inwestycyjnych. W 2018 roku suma inwestycji wynosiła 20,6 mln USD. Obecnie wynosi ona 33,1 mln dolarów. Dobrym przykładem są Niemcy, gdzie działają nie jeden, a trzy jednorożce z rynku mobilności.

R.T.: A jak w rozwoju mobilności można wykorzystać sztuczną inteligencję?

S.G.: Rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji rozwijają się w wielu przestrzeniach świata mobilności. Jest to poparte rosnącymi liczbami i rozmiarami inwestycji.

Chodzi tutaj m.in. o samochody autonomiczne, które przyciągają najwieksza uwagę inwestorów. Wraz z Edge Machine Learning i AIoT (Artificial Intelligence of Things) są to obszary największego wpływu sztucznej inteligencji na branżę transportową.

To właśnie samochody autonomiczne (20,4 mln USD), AIoT (14,9 mln USD) i Edge Machine Learning (12,3 mln USD) posiadają największy średni budżet inwestycyjny, przeznaczony na rozwój ich technologii.

Wraz ze wzrostem cyfryzacji w branży transportowej startupy posiadające rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa zyskują na znaczeniu. Według prognoz mogą stać się głównym napędem dla wzrostu wartości branży. Warto przyglądać się także rozwiązaniom na rzecz funkcjonalności związanych z bezpieczeństwem (tzw. Safety Applications).

R.T.: A jak Siemens Mobility współpracuje ze startupami?

S.G.: Stworzyliśmy StationX jako naszą jednostkę Venture Client, aby wspierać kooperację między startupami i jednostkami biznesowymi. Możemy z dumą powiedzieć, że rozumiemy potrzeby naszych ekspertów i wyzwania, z którymi się spotykają, a nasza rozległa sieć zapewnia startupom wnikliwe porady i potencjalnych partnerów.

Jako że rozumiemy oba te światy, pomagamy jednostkom korporacyjnym/biznesowym przemierzać ekosystem startupów i oceniać najbardziej obiecujące rozwiązania.

R.T.: W takim razie jakie są główne wyzwania w perspektywie współpracy między startupami i korporacjami? Na co trzeba zwrócić uwagę?

S.G.: W trakcie takiej kooperacji faktycznie może pojawić się kilka wyzwań. . Pośród największych z nich jest przejście przez fazę pilotażową. Na tym etapie współpracy konieczne jest branie pod uwagę różnic między startupami i korporacjami oraz kontakt z osobami, które rozumieją obie strony. Umożliwia to skupienie się na wspólnych celach w ramach danego projektu i zapewnienie, że kultury obu partnerów do siebie pasują.

R.T.: Na koniec wrócę jeszcze do Twojego udziału w Infoshare 2021. Powiedz naszym czytelnikom dlaczego według Ciebie warto wziąć udział w wydarzeniu?

S.G.: Infoshare jest jedną z największych konferencji technologicznych w Europie Środkowej i Wschodniej. Od dawna jest znana z kreowania ekosystemu łączącego nowe technologie i biznes. Serdecznie zapraszam na wydarzenie.

R.T.: Dziękuję za rozmowę.

S.G.: Dziękuję.

Z Sebastianem Greissem rozmawiał Rafał Tomaszewski, redaktor naczelny Fintek.pl.

Infoshare 2021 – największa konferencja technologiczna w CEE, tworząca ekosystem, w którym nowe technologie łączą się z biznesem. Konferencja odbędzie się w dniach 14-15 października w Gdańsku. Co roku uczestniczą w niej tysiące uczestników. Wśród nich startupy, inwestorzy, przedstawiciele korporacji, programiści i marketerzy. Tegoroczna edycja to 5 scen tematycznych, kilkuset czołowych prelegentów z całego świata, blisko 200 wystąpień i warsztatów. Podczas Infoshare 2021 poznamy również finalistów Startup Contest.