Smartfony pomogą w walce z finansowym wykluczeniem

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#Fintech
Opublikowano: 29 marca 2019, 11:14 Aktualizacja: 28 kwietnia 2019, 14:35

Technologie mobilne mogą pomóc w walce z wykluczeniem finansowym. Z badania przeprowadzonego przez Mastercard wynika, że 60% globalnej populacji nieobjętej usługami bankowymi przypada na 15 krajów, w których ponad 600 milionów osób posiada smartfona, ale wciąż nie ma konta w banku.

Oznacza to, że smartfony mogą pomóc we „włączeniu” dodatkowych 600 mln osób na rynek finansowych. Warto jednak pamiętać, że dostęp do mobilnego pieniądza to dopiero pierwszy krok do eliminacji wykluczenia finansowego. Pełny raport „Unravelling the web of inclusion” można pobrać tutaj.

600 mln ludzi nie ma konta w banku, ale ma smartfona

W 15 analizowanych krajach rozwijających się Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej żyje 60% wszystkich „nieubankowionych” osób na świecie. Łącznie w tych krajach 607 milionów ludzi nie posiada konta w banku, będąc jednocześnie użytkownikami telefonów komórkowych. Na szczycie tej listy znajdują się Chiny (204 mln), a dalej Pakistan (69 mln), Bangladesz (50 mln), Indonezja (49 mln) i Wietnam (43 mln).

Oczywiście sam fakt nie posiadania konta w banku nie oznacza, że dana osoba nie korzysta z usług finansowych. W takich krajach jak Chiny rynek bankowy jest słabo rozwinięty, dlatego mieszkańcy Państwa Środka chętnie korzystają z usług fintechów i nieformalnych usługodawców – takich jak sąsiedzkie kluby oszczędnościowe, czy nielicencjonowane usługi transferów pieniężnych. Jest to o tyle ryzykowne, że w przypadku nieformalnych usługodawców klienci nie są objęci ochroną prawną i mogą płacić więcej za znacznie gorsze produkty.

Mastercard zwraca uwagę, że problemem jest także niska aktywność klientów na rynku finansowym. W skali globalnej 20% osób mających rachunek bankowy lub rachunek z pieniądzem mobilnym nie używało ich przez ponad rok, a duży odsetek pozostałych robił to tylko okazjonalnie. To także powinno się zmienić.

Według raportu kluczowe jest to, aby profesjonalni dostawcy oferowali usługi atrakcyjniejsze niż sektor nieformalny. Budowanie nowych zachowań i zapewnienie dostępu do nowoczesnych usług to tylko jeden z elementów. Warto także pamiętać, że wykluczenie finansowe coraz częściej może się objawiać także jako niemożność płacenia gotówką. W takich krajach jak Wielka Brytania, czy w szczególności Szwecja jest to duży problem – zwłaszcza dla ludzi starszych lub z niepełnosprawnościami.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

smartfony-pomoga-w-walce-z-finansowym-wykluczeniem