23 listopada 2017, 09:00:IT w Administracji GigaCon - Hotel Courtyard, ul. Żwirki i Wigury 1, 00-906 Warszawa, Polska

Społeczeństwo bezgotówkowe – realny obraz niedalekiej przyszłości?

Społeczeństwo bezgotówkowe – realny obraz niedalekiej przyszłości?

19 października obchodzimy w Polsce Dzień Płatności Bezgotówkowych. Czy możliwe jest, że za kilkanaście lat gotówka przestanie zupełnie istnieć? Czy kolejne pokolenia będą traktować banknoty i monety jako relikt przeszłości? Globalne trendy i dążenia banków centralnych do ograniczenia lub wyeliminowania gotówki świadczą o tym, że papierowego pieniądza będzie z pewnością coraz mniej na świecie.

Płatności bezgotówkowe niosą za sobą szereg korzyści, zarówno dla konsumentów, przedsiębiorców, jak i całej gospodarki. Rozliczenia elektroniczne są znacznie szybsze, tańsze i wygodniejsze. Przede wszystkim są jednak znacznie bezpieczniejsze: gwarantują większą przejrzystość życia gospodarczego, niwelują działanie szarej strefy i korupcję. Szybkie transakcje elektroniczne nie wymagające wydawania gotówki są preferowane również przez przedsiębiorców.

Czytaj także: Zakaz handlu w niedzielę – co na to fintechy?

Dlaczego warto korzystać z płatności bezgotówkowych?

Zalety płatności bezgotówkowych zostały także zauważone przez rządy wielu krajów:

  • w Szwecji od 2009 roku obrót gotówki spadł o 40%, a tamtejszy bank centralny prowadzi zaawansowane prace nad wprowadzeniem e-korony;
  • z kolei Narodowy Bank Danii zaprzestał od 2016 roku drukowania banknotów;
  • natomiast pozycję lidera w obszarze płatności bezgotówkowych w Europie zajmuje Szwajcaria, gdzie udział gotówki w obiegu wyniósł w 2016 roku jedynie 4,5%.

 W Polsce udział gotówki w transakcjach jest jednym z najwyższych w Europie i  wynosi 39%. Mimo, że zwolenników plastikowego pieniądza i płatności internetowych systematycznie przybywa,  pozostajemy w tyle w stosunku do takich państw regionu jak Estonia, Czechy, Łotwa czy Słowienia.

Mimo to szacuje się, że płatności bezgotówkowe będą zyskiwały w naszym kraju na popularności. Prowadzone są w tym celu programy edukacyjne i kampanie społeczne, jak np. akcja #WartoBezgotowkowo, która ma w tym tygodniu swój finał. Także Ministerstwo Rozwoju prowadzi aktywnie działania mające na celu upowszechnianie płatności bezgotówkowych, w tym także  w urzędach administracji publicznej.

Czytaj także: Banknoty i monety odchodzą do lamusa? Ciekawe wyniki badania ING

Czy Polacy są przywiązani do gotówki?

Stopniowe odchodzenie od gotówki można zaobserwować już teraz – ponad 40% Polaków deklaruje, że zdecydowałoby się na płatności wyłącznie elektroniczne. Znacząco rośnie w naszym kraju liczba kart płatniczych, których obecnie jest już prawie 38 milionów, a ubankowienie obywateli wynosi 83%. Na wzrost popularności płatności bezgotówkowych wpływa również dynamiczny rozwój rynku e-commerce. Do zakupów w sieci przyznaje się już ponad połowa rodaków, z których większość opłaca zamówienie z góry, korzystając z różnych form płatności internetowych.

Czytaj także: Komisja Europejska nadal na wojennej ścieżce z gotówką

Mimo rosnącej popularności płatności elektronicznych, gotówka wciąż pozostaje najbardziej preferowanym środkiem płatności wśród konsumentów. W Europie Środkowo-Wschodniej niemal 75% transakcji w miejscu sprzedaży odbywa się za pośrednictwem gotówki.

Z drugiej strony nasze otoczenie będzie wkrótce coraz bardziej zautomatyzowane i oparte na nowoczesnych technologiach, które będą wymagać bezgotówkowych metod płatności. Rozwój i upowszechnianie alternatywnych kanałów transakcji, takich jak płatności zbliżeniowe czy wirtualna rzeczywistość w połączeniu ze sztuczną inteligencją, mobilem oraz nowoczesnymi technikami uwierzytelniania i autoryzacji, znacząco wpłynie na wzrost liczby płatności bezgotówkowych. Innowacje w obszarze FinTech całkowicie zrewolucjonizują rynek płatności na świecie, a Polska jako kraj, którego społeczeństwo charakteryzuje się łatwością przyswajania nowych technologii będzie podążała za globalnymi trendami.

[Joanna Pieńkowska-Olczak, Country Manager PayU S.A]
Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone