Celem kampanii jest upowszechnianie wiedzy o korzyściach bezgotówkowych form płatności wśród osób indywidualnych oraz firm i instytucji akceptujących płatności. Akcja Warto Bezgotówkowo organizowana jest przez Koalicję na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności, koordynowanej przez Warszawski Instytut Bankowości. Inicjatywę wspiera także Związek Banków Polskich, Krajowa Izba Rozliczeniowa i Fundacja Polska Bezgotówkowa, a partnerem honorowym jest Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii.

19% Polaków w ogólnie nie nosi przy sobie gotówki

Z najnowszego badania przeprowadzonego przez Instytut IBRIS dla Polskiego Standardu Płatności wynika, że 19 proc. Polaków w ogóle nie nosi przy sobie gotówki, 33 proc. osób przez 26 rokiem życia przyznaje, że korzysta tylko z elektronicznych form rozliczania.

Tegoroczna edycja kampanii Warto Bezgotówkowo obejmować będzie akcję informacyjno-edukacyjną i indywidualne aktywności partnerów.  Podczas tygodnia płatności bezgotówkowych, w terminie 15 – 19 października br., klienci mogą liczyć na szereg akcji promocyjnych, które będę na bieżąco ogłaszane na specjalnej stronie internetowej kampanii: www.wartobezgotowkowo.pl.

W ramach zeszłorocznego programu upowszechniono między innymi płatności w urzędach administracji publicznej oraz w policyjnych radiowozach. Obecnie już 1590 urzędów akceptuje płatności bezgotówkowe – to 66% wszystkich tego typu instytucji w Polsce. Do tej pory przeprowadzono w nich około 900 tys. transakcji przy użyciu karty lub smartfona, na łączną kwotę 114 mln zł. Dodatkowe 110 tys. transakcji dokonano w terminalach zainstalowanych w policyjnych radiowozach.

To naprawdę duży postęp, ponieważ przed uruchomieniem programu „terminalizacji” urzędów, zaledwie 10% instytucji przyjmowało płatności bezgotówkowe. Do końca 2018 roku taka forma transakcji ma być dostępna w 80% urzędów, a w niemal wszystkich placówkach terminale powinny się pojawić w 2019 roku – mówił na dzisiejszej konferencji Dariusz Marcjasz, wiceprezes zarządu KIR (zdjęcie powyżej).

Terminale w urzędach, u drobnych przedsiębiorców i w kościołach

Od września w „terminalizację” urzędów zaangażowała się także Fundacja Polska Bezgotówkowa, która do tej pory skupiała się głównie na mniejszych przedsiębiorcach. Istotną korzyścią dla urzędów jest wydłużenie do 31 sierpnia 2021 r. okresu, w którym urzędy mogą akceptować płatności bezgotówkowe bez ponoszenia kosztów terminali POS i obsługi transakcji, a także możliwość zainstalowania terminali płatniczych w każdym punkcie kasowym urzędu. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie ponoszą również klienci urzędów.

Od początku marca 2018 przy pomocy Fundacji Polska Bezgotówkowa nad Wisłą pojawiło się 70 tysięcy nowych terminali. Obecnie jest ich na rynku około 700 tysięcy, co wciąż nie jest zadowalającą liczbą, biorąc pod uwagę fakt, że kas fiskalnych jest około 2 miliony. Oznacza to, że wciąż 2/3 punktów handlowo-usługowych nie przyjmują płatności bezgotówkowych. Celem Fundacji jest instalacja kolejnych 700 tys. terminali w przeciągu 3-4 lat. Co ciekawe z programu korzystają także parafie i kościoły.

W ramach bazowego programu Fundacji Polska Bezgotówkowa drobny przedsiębiorca może otrzymać terminal za darmo, a przez 12 miesięcy nie ponosi kosztów za jego użytkowanie. Oferta może różnić się w zależności od agenta rozliczeniowego, ponieważ na przykład eService oferuje darmowe terminale na własność, a Bank Pekao wydłużył okres promocyjny do 18 miesięcy.

Jakie są koszty terminala po wygaśnięciu promocji? To oczywiście zależy od oferty konkretnego agenta rozliczeniowego, ale średnio jest to 0,7% prowizji od transakcji dla małych przedsiębiorców i jeszcze mniej dla większego biznesu.