Roza Szafranek 2

Rafał Tomaszewski: Na początek zapytam dość przewrotnie. Jak to jest prowadzić startup, który obsługuje tylko startupy? Skąd pomysł na HR Hints?

Róża Szafranek: Po kilku latach pracy w agencji rekrutacyjnej doszłam do wniosku, że rola  konsultanta zewnętrznego – i co się z tym wiąże, brak realnego wpływu na rozwój firm przestała być dla mnie wystarczająca. Właśnie dlatego zaczęłam współpracować ze startupami i to w tego typu spółkach znalazłam niszę wpisującą się w bieżące i najbardziej palące potrzeby założycieli polskich startupów.

Obecnie nasze rodzime startupy bardzo dynamicznie się rozwijają – coraz częściej pozyskując wysokie finansowania. Dla tego typu firm doświadczenie partnerów i rekrutacje najlepszych ekspertów rynkowych są kluczowe w ich rozwoju. Tym bardziej, że w Polsce jest obecnie ok. 4 700 startupów, które potrzebują realnego wsparcia organizacyjnego przy szybkim skalowaniu biznesów. Praca w tym środowisku wymaga dużego doświadczenia i ekspertyzy. Widziałam od początku z jakimi wyzwaniami mierzą się founderzy i managerowie, czego dokładnie potrzebują, i że do tej pory nie mogli znaleźć odpowiedniego wsparcia na rynku. Stąd pomysł na HR Hints. Dziś wiem, że to była najlepsza decyzja jaką mogłam podjąć.

R.T.: Czym obsługa startupów różni się od pracy z innymi firmami czy korporacjami i w jakich obszarach startupy potrzebują największego wsparcia?

R.S.: Startupy są specyficznym środowiskiem pracy – niezwykle dynamicznym i wymagającym. Nasze wsparcie jest dedykowane głównie firmom na początkowych etapach ich rozwoju. Zazwyczaj tuż przed lub tuż po pierwszej rundzie finansowania lub po serii A. Jest to moment kiedy w organizacjach nie ma jeszcze wewnętrznego działu HR, ale pojawiają się już pierwsze potrzeby i problemy do rozwiązania w obszarze ludzkim. To moment, w którym founderzy chcą zacząć budować wewnętrzny HR, ale nie potrzebują jeszcze osoby na pełen etat. Ze swoją ekspertyzą jesteśmy wsparciem w odpowiednim ustawieniu komunikacji, kultury organizacyjnej, procesów, a także samej pracy z liderami nad ich rozwojem w obszarze personalnym. Uczestniczymy w wielu ważnych momentach rozwoju spółek i towarzyszymy founderom w podejmowaniu kluczowych decyzji.

Pracujemy również z bardziej doświadczonymi startupami i scaleupami. W tym przypadku te organizacje mają wewnętrzny dział HR, często kilkuosobowy, ale founderzy i managerowie poszukują zewnętrznej ekspertyzy i wsparcia w konkretnym obszarze. Wchodzimy wtedy do środka organizacji i rozwiązujemy konkretne problemy, korzystając z naszego doświadczenia, zdobytego w najlepszych polskich startupach, przekazując najlepsze praktyki i stając się integralną częścią organizacji.

R.T.: Czym wasz model działania w subskrypcji różni się od standardowego consultingu czy agencji rekrutacyjnej?

R.S.: Po latach doświadczenia w startupach wiedziałam, że klasyczny HR i consulting godzinowy nie są odpowiedzią na potrzeby tak dynamicznego środowiska. Stąd właśnie pomysł na innowacyjny model współpracy oparty na subskrypcji. W ramach współpracy, oprócz regularnych spotkań z founderami i managerami, na których uczymy ich jak być autentycznymi liderami, równolegle pracujemy nad ustawieniem kultury organizacyjnej, dbamy o komunikację, tworzymy procesy w obszarze ludzkim.

Co najważniejsze, jesteśmy dostępni dla naszych partnerów, kiedy tylko jest potrzebne nasze wsparcie. Z całym zespołem HR Hints udowadniamy, że za ekspertyzą nie musi stać konkretna osoba w zarządzie czy wewnętrzny HR manager, a spółki mogą znacznie więcej zyskać korzystając z naszego wieloletniego doświadczenia. Żeby robić dobry HR, nie można go opierać na “jednej wyjątkowej osobie”, HR to ludzie i zgrany zespół.

R.T.: Zeszły rok był dla was intensywnym czasem, pozyskaliście wielu nowych klientów, w tym Ramp Network, Symetrical.ai, Vue Storefronnt i wielu innych dużych graczy. Jakie macie plany na ten rok?

R.S.: Faktycznie, w zeszłym roku wspieraliśmy największe startupy, m.in. Ramp Network, Symmetrical.ai, JOKR, Omnipack, Vue Storefront, czy Zowie. W sumie przez rok nawiązaliśmy współpracę z 33 spółkami. Różnorodne doświadczenia, które zebraliśmy i wciąż zbieramy, pomagają nam w stworzeniu uniwersalnej metody skalowania HRu, która będzie w stanie szybko odpowiadać na potrzeby tej dynamicznej branży.

Jesteśmy w trakcie jej tworzenia i mamy nadzieję, że niedługo będziemy mogli się nią dzielić z founderami i HRowcami. Mamy też spore ambicje i w tym roku planujemy rozszerzenie współpracy o rynki zagraniczne. Chcemy nawiązać nowe partnerstwa ze startupami z Wielkiej Brytanii i USA. Działamy dopiero od roku, a nasz zespół już powiększył się pięciokrotnie i z całą pewnością czeka nas jego dalsza rozbudowa. A w najbliższych tygodniach dołączy do nas kilku doświadczonych managerów, którzy zajmą się rozwojem kluczowych obszarów biznesowych HR Hints.

R.T.: Jakie były najpopularniejsze stanowiska w startupach w zeszłym roku i jak zaczął się 2022, czy widać zmiany na rynku pracy startupów?

R.S.: Startupy rekrutują na wiele stanowisk, jednak ze względu na to, że pracują nad własnym, innowacyjnym rozwiązaniem czy produktem, najczęściej są to role techniczne. Zarobki na niektórych stanowiskach w tym obszarze sięgają nawet 40 000 PLN/msc, jeśli weźmiemy pod uwagę oferty pracy zdalnej zagranicznych firm z UK czy USA. Rynek pracy w technologiach od lat jest najbardziej wymagającym. Zapotrzebowanie na role programistów, developerów, ale także technical support wzrosło o 150% w ciągu ostatniego roku, a początek roku pokazuje, że sytuacja w najbliższym czasie nie ulegnie zmianie.

Kluczowymi są również stanowiska wspierające sprzedaż, czyli np. Head of Sales i Head of Marketing, czy role wspierające Business Development. Wysokim zainteresowaniem cieszą się też pracownicy z obszaru administracji i działu HR, którzy w startupach zazwyczaj pojawiają się powyżej 20 osób zatrudnionych w organizacji. Na tym etapie trzeba zmierzyć się z rosnącą liczbą wyzwań w obszarze personalnym i backoffice, które różnią się znacznie od wyzwań w korporacjach. Rolą, która jest nowa na polskim rynku, a w najbliższym czasie będzie zyskiwać na popularności będzie z pewnością Chief of Staff (CoS), których coraz częściej poszukuje się do startupów.

R.T.: Dziękuję za rozmowę.

R.S.: Dziękuję.

Z Różą Szafranek rozmawiał Rafał Tomaszewski, redaktor naczelny Fintek.pl.