Nowe rozwiązania znalazły się w projekcie ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw, który wkrótce trafi do konsultacji społecznych – czytamy w komunikacie resortu finansów.

Videotolling na państwowych autostradach

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa wprowadzą dwie możliwości opłacania przejazdu autostradą przez pojazdy lekkie (o masie do 3,5 tony):

  • zakup biletu autostradowego;
  • na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-Toll), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji na urządzenia mobilne dostarczonej przez KAS.

Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej, zostanie jako opcja wprowadzona wcześniej – już w momencie uruchomienia nowego systemu, czyli od 1 kwartału 2021 roku. W tym terminie zostanie też udostępniony wolny pas dla pojazdów ciężkich wnoszących opłatę elektroniczną.

Automatyczne płatności za przejazd autostradami to zjawisko coraz bardziej powszechne na Polskim rynku. Jako przykład wystarczy podać chociażby rozwiązanie Autopay, dostarczane przez Blue Media (a konkretnie nową spółkę Autopay Mobility). System jest dostępny na autostradach A1 i odcinku Katowice-Kraków autostrady A4. Z Autopay można także korzystać w aplikacjach bankowych – między innymi w aplikacji ING, Pekao, czy Banku Millennium.

Automatyczne płatności za autostrady są także dostępne w aplikacji IKO od PKO BP. Bank postawił jednak na własne rozwiązanie, z którego można korzystać na autostradzie A1.