W pierwszym etapie pilotażu, który ruszył w kwietniu, SoftPOS testuje grupa 50 przedsiębiorców, dzięki współpracy z Polskimi ePłatnościami. Na przełomie maja i czerwca do testów dołączą kolejni sprzedawcy i będzie ich łącznie nawet 250. W trzecim kwartale 2018 r. grupa ta zwiększy się do około 500 przedsiębiorców i do projektu dołączy firma Elavon. Pierwsi przedsiębiorcy, biorący udział w testowaniu rozwiązania SoftPOS pochodzą z takich miast, jak Warszawa, Janów Lubelski, Rzeszów, a także ze Śląska. Reprezentują branżę restauracyjno-cateringową, usługi kosmetyczne oraz drobny handel.

SoftPOS – smartfon wystarczy do przyjmowania płatności

Wszyscy uczestnicy pilotażu otrzymują smartfony, które pełnią rolę terminala. Po podpisaniu umowy z agentem rozliczeniowym, czyli Polskimi ePłatnościami, muszą zainstalować na otrzymanym telefonie specjalną aplikację mobilną poprzez link z maila powitalnego i nadać aplikacji swój unikatowy kod PIN. Żadne inne urządzenia peryferyjne nie są konieczne, aby zacząć przyjmować zbliżeniowe płatności bezgotówkowe realizowane przez konsumentów kartą lub telefonem. W fazie pilotażowej maksymalna wartość transakcji akceptowanej na smartfonie wynosi 50 PLN, która stanowi limit płatności bez konieczności autoryzacji kodem PIN karty.

W projekcie wykorzystywana jest opatentowana technologia firmy Mobeewave (reprezentowanej w Polsce przez OT-Morpho), zainstalowana na urządzeniach Samsung Galaxy S7, która umożliwia realizację płatności poprzez zbliżenie karty płatniczej do telefonu sprzedawcy. Kładąc nacisk na bezpieczeństwo, wykorzystuje ona możliwości nowoczesnych urządzeń mobilnych, w tym wbudowany tzw. element bezpieczny (ang. secure element), do szyfrowania i realizacji transakcji.

Testowe wdrożenie technologii SoftPOS to dla przedsiębiorców okazja do sprawdzenia, w jaki sposób udostępnienie klientom płatności bezgotówkowych wpłynie na rozwój firmy.

Polacy w awangardzie innowacji

Polska jest jednym ze światowych liderów płatności zbliżeniowych. Już 80% transakcji kartami Mastercard w Polsce jest dokonywanych w ten sposób. Co więcej, wg danych NBP, Polacy w swoich portfelach noszą 30,6 mln kart płatniczych z funkcją zbliżeniową, które stanowią niemal 80% wszystkich wydanych. W Polsce funkcjonuje też 566 tys. terminali zbliżeniowych, które stanowią blisko 94% wszystkich funkcjonujących.

Najnowszy projekt wpisuje się w różnorodne działania Mastercard na rzecz poszerzania sieci akceptacji płatności bezgotówkowych i włączania coraz większej rzeszy przedsiębiorców i konsumentów w obręb cyfrowej gospodarki. Testowane rozwiązanie jest zgodne z oczekiwaniami polskich konsumentów, którzy chcą mieć wybór między płaceniem kartą i gotówką. Jak wynika z badań opinii na zlecenie Mastercard, 61% z nich chciałoby mieć możliwość płacenia bezgotówkowo wszędzie, również w małych sklepikach osiedlowych, na straganach, bazarkach itp.

Jednocześnie prawie połowa (47%) Polaków ma w swojej okolicy sklep lub punkt usługowy, w którym nie może płacić kartą. Pytani o to, gdzie najtrudniej znaleźć terminal płatniczy, ankietowani w badaniu Mastercard najczęściej wskazują targi i bazarki (75%), automaty z napojami lub przekąskami (56%), punkty usługowe, takie jak warsztat samochodowy, szewc czy stolarz (53%), a także transport publiczny (50%). Niewiele lepiej sytuacja wygląda w gabinetach lekarskich, w tym dentystycznych (48%), a także w salonach fryzjerskich lub kosmetycznych (48%). Terminali płatniczych, według ankietowanych, nadal brakuje też w małych sklepach osiedlowych (47%).

Mastercard/RT