Użytkownicy w Hiszpanii będą teraz mogli dokonywać zakupów za pośrednictwem filmów, streamów na żywo, czy podczas przeglądania katalogów w cyfrowych witrynach sklepowych. Hiszpańskie firmy i twórcy wkrótce będą mogli również sprzedawać produkty bezpośrednio za pośrednictwem aplikacji.

Czytaj także: Australia zakazuje korzystania z social mediów dzieciom poniżej 16 roku życia

TikTok Shop rozpoczyna ekspansję w Europie

TikTok rozpoczął testy beta usługi Shop w Wielkiej Brytanii w 2021 roku, a następnie wprowadził tę funkcję w Indonezji, Malezji, na Filipinach, w Singapurze, Tajlandii, Stanach Zjednoczonych i Wietnamie. Na początku wydawało się, że sklep TikToka pojawi się w Hiszpanii, Niemczech, Włoszech, Francji oraz Irlandii – ale na początku tego roku chińska firma postanowiła wstrzymać się z tak szeroką ekspansją, aby skupić się na Stanach Zjednoczonych.

Na początku roku TikTok postawił sobie za cel dziesięciokrotny wzrost wielkości swojej działalności TikTok Shop w USA do 17,5 miliarda dolarów w tym roku. Wygląda na to, że skupienie się firmy na Stanach Zjednoczonych opłaciło się, ponieważ TikTok Shop zdołał osiągnąć ponad 100 milionów dolarów sprzedaży w ciągu jednego dnia w Czarny Piątek,  czym potroił sprzedaż z zeszłego roku.

TikTok Shop rzuca wyzwanie nie tylko Amazonowi, ale także innym chińskim firmom Temu i Shein. W przeciwieństwie do swoich konkurentów z branży e-commerce, TikTok posiada niezwykle popularną sieć mediów społecznościowych, która wykorzystuje twórców i filmy, aby dotrzeć do kupujących. Amazon próbował naśladować tą strategię, uruchamiając Inspire, serwis z krótkimi treściami wideo, który pozwala konsumentom odkrywać produkty i robić zakupy na podstawie treści tworzonych przez influencerów.

Ekspansja na rynek hiszpański następuje chwilę po tym, jak ByteDance i TikTok złożyły wniosek w trybie pilnym, prosząc amerykański sąd apelacyjny o tymczasowe wstrzymanie decyzji, która zakazałaby działalności TikToka w USA. Według sądu sieć społecznościowa musi pozbyć się chińskich właścicieli do 19 stycznia 2025 roku. Chińczycy proszą o opóźnienie wejścia w życie tych przepisów, tak aby dać Sądowi Najwyższemu szansę na ocenę sprawy.

Spółka matka TikToka, ByteDance, jest już warta około 300 mld USD, co ma być jedną z najwyższych wycen w historii. Inwestorzy postrzegają wygraną Donalda Trumpa w wyborach jako pozytywny scenariusz, w związku z presją regulacyjną i potencjalnym zakazem dla działalności TikToka w USA.