Pod koniec zeszłego roku TikTok ogłosił również, że jego sklep internetowy wystartuje w Hiszpanii. Chińska platforma stara się przyciągnąć coraz więcej sprzedawców z Europy, gdzie wiele sklepów sprzedaje produkty bezpośrednio z Państwa Środka.
TikTok Shop rusza we Włoszech, Francji i w Niemczech
– We Francji, Niemczech i Włoszech współpracujemy już ze sprzedawcami, aby ich produkty znalazły się na platformie, a TikTok Shop będzie dostępny dla naszych użytkowników od następnego poniedziałku – powiedział Jan Wilk, szef operacji w TikTok Shop UK w rozmowie z Reutersem.
We Francji do TikTok Shop dołączy sieć supermarketów Carrefour, a w Niemczech na platformie będą sprzedawały między innymi modowa marka AboutYou, czy firma kosmetyczna Cosnova. W chińskim serwisie można sprzedawać wszystko – od trampek po cienie do powiek – za pomocą transmisji na żywo i zyskując prowizję od sprzedaży. Użytkownicy, przeglądając filmiki, mogą natknąć się na produkty, które ich zainteresują i dokonać zakupu. Cała transakcja odbywa się w obrębie aplikacji, bez konieczności przekierowywania użytkownika na zewnętrzną stronę internetową.
Jak na platformę z Chin przystało, TikTok Shop jest obecnie znany głównie ze sprzedaży tanich produktów, ale ma się to zmienić. Firma dąży do dywersyfikacji swojej oferty, sprzedając na przykład używane torebki Birkin w jednym ze sklepów z towarami luksusowymi w Wielkiej Brytanii – podaje Reuters.
TikTok rozpoczął testy beta usługi Shop w Wielkiej Brytanii w 2021 roku, a następnie wprowadził tę funkcję w Indonezji, Malezji, na Filipinach, w Singapurze, Tajlandii, Stanach Zjednoczonych i Wietnamie. Chińska spółka skupiła się głównie na rynku USA, co chyba się opłaciło – TikTok Shop zdołał osiągnąć ponad 100 milionów dolarów sprzedaży w ciągu jednego dnia w Czarny Piątek, czym potroił sprzedaż z 2023 roku.
W przeciwieństwie do swoich konkurentów z branży e-commerce (Shein, Temu, Amazon), TikTok posiada popularną sieć mediów społecznościowych, która wykorzystuje twórców i filmy, aby dotrzeć do kupujących. Wciąż niejasna jest jednak przyszłość grupy w Stanach Zjednoczonych.
TikTok wciąż notuje niezłe wyniki
Warto jednak przypomnieć, że spółka matka TikToka, ByteDance, jest już warta około 300 mld USD, co ma być jedną z najwyższych wycen w historii. Inwestorzy wciąż postrzegają wygraną Donalda Trumpa w wyborach jako pozytywny scenariusz, w związku z presją regulacyjną i potencjalnym zakazem dla działalności TikToka w USA.
Dodatkowo TikTok, wraz ze swoim chińskim odpowiednikiem Douyin, w 2024 roku stał się pierwszą aplikacją niebędącą grą, która osiągnęła 6 miliardów dolarów przychodów z zakupów w aplikacji (IAP) w ciągu jednego roku. TikTok i Douyin, mimo wspólnego właściciela – ByteDance, oferują użytkownikom różne treści.
Z kolei parę dni temu pisaliśmy, że TikTok ogłosił wprowadzenie nowych funkcji, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa nastolatków korzystających z aplikacji. W ramach rozbudowy Family Pairing, rodzice zyskają możliwość blokowania dostępu do aplikacji w określonych godzinach oraz monitorowania listy obserwowanych i obserwujących swojego nastolatka.