Dla porównania w Q3 2018 BLIK zanotował 24,3 mln operacji. Teraz w IV kwartale było więcej samych płatności w Internecie – 25,3 mln. Transakcje w sieci to 75% wszystkich płatności BLIKIEM w czwartym kwartale. Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności (operatora BLIKA) na dzisiejszej konferencji stwierdził, że BLIK staje się powszechnym systemem płatności. I ciężko się z tym nie zgodzić. W Q4 Polacy wykonywali średnio 366 tys. transakcji BLIKIEM dziennie.

Co nowego zaoferuje BLIK?

Wygląda na to, że to dopiero początek. Przypomnijmy, że PSP podpisał umowę o współpracy z Mastercard, dzięki czemu BLIKIEM będzie można płacić zbliżeniowo – i to w terminalach na całym świecie. Wdrożenie planowane jest na początek drugiej połowy 2019 roku. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj. Operator BLIKA planuje już kolejne nowości.  Chodzi przede wszystkim o płatności powtarzalne, czyli możliwość opłacania subskrypcji za usługi, takie jak streaming wideo, abonamenty za dostęp do płatnych treści w sieci czy usługi telekomunikacyjne i ubezpieczenia.

Na razie BLIK to głównie szybkie płatności w Internecie, ale system zanotował wzrosty także w innych kanałach. Drugie pod względem popularności są wpłaty i wypłaty z bankomatów – stanowiły one 13% ogółu transakcji w IV kwartale. W ostatnich 3 miesiącach ubiegłego roku użytkownicy korzystali z tej funkcji BLIKA ponad 4,4 mln razy.

Na najniższym stopniu podium plasują się przelewy na numer telefonu. W czwartym kwartale było ich 2,06 mln, czyli prawie 50% więcej niż w Q3. W ostatnim okresie wzrosła także liczba transakcji w terminalach płatniczych – o 370% do poziomu 2,03 mln. To w dużej mierze zasługa udostępnienia płatności BLIKIEM w sieci sklepów Biedronka oraz Lidl, a także w terminach płatniczych Banku Pekao S.A.

Od początku 2018 roku Polacy zrealizowali aż 91 mln transakcji BLIKIEM, to blisko trzy razy więcej niż rok wcześniej i dwa razy więcej niż w pierwszych trzech latach funkcjonowania systemu. Wartość transakcji zrealizowanych w 2018 r. przekroczyła 12 mld złotych, dla porównania – w roku 2017 było to 4,5 mld zł. W całym roku odnotowano 66,2 mln transakcji w Internecie, 14,6 mln wpłat i wypłat w bankomatach, 5,18 mln przelewów na numer telefonu oraz 5,04 mln transakcji w terminalach płatniczych.